Campbell's Soup Cans| sanatçı=Andy Warhol| yapım yılı= 1962| türü=Tuval üstüne sentetik polimer boya| boyutlar=50,8x40,6 cm'lik 32 tuval Bu sergi ABD'nin Batı Kıyısı için pop sanatının başlangıcı olmuştur. Yarı mekanik serigrafi yönteminin, gölgesel olmayan tarzın ve ticari bir nesnenin konu alınması nedeniyle eserin apaçık bir şekilde banal ticariliğinin soyut dışavurumculuk tekniği ve felsefesine aleni bir hakaret olarak algılanması başlarda aşağılama olarak görüldü. Savaş sonrası ABD'sinde soyut dışavurumculuk baskın bir sanat hareketiydi ve güzel sanatlar değerleri ile estetik içermesinin yanı sıra mistik eğilimler de gösteriyordu. Bu çelişme böyle bir eserin değeri ve etiği konusunda çok sayıda tartışmaya yol açtı ve bu tartışmalar günümüzde de güncelliğini sürdürmektedir. Toplumdan gördüğü büyük ilgi sayesinde Warhol 1950'lerin başarılı profesyonel desinatöründen kaydadeğer bir sanatçıya dönüşmesini sağlayarak diğer yetişen pop sanatçıları arasında farkedilmesine yol açmıştır. Her ne kadar resimleri için hemen bir ticari talep oluşmadıysa da Warhol'un bu eserin konusu ile olan bağlantısı adının Campbell çorba konserveleri resimleri ile özdeşleşmesine neden oldu. Warhol daha sonraları, sanat kariyerinin üç ayrı döneminde Campbell çorba konservelerini tasvir eden çok sayıda eser ürettiği gibi ticari dünyayı ve kitle iletişiminde kullanılan konuları da birçok eserinde temel aldı. Günümüzde Campbell çorba konserveleri teması genellikle ilk 32 resmi tarif etmek için kullanıldığı gibi Warhol'un daha sonraki dönemlerde ürettiği aynı konulu eserleri için de kullanılmaktadır. Benzer temalı eserlerinin tamamının popüler olması Warhol'un ününü öyle artırdı ki hem ABD'nin en tanınmış pop sanatçısı hem de yaşarken en çok kazanan resim sanatçısı yaptı. == Warhol'un kariyerinin başlangıcı New York'da sanat sahnesi Warhol, Pittsburgh'ta Carnegie Mellon Güzel Sanatlar Akademisi'ni bitirdikten sonra 1949 yılında New York'a geldi. Kısa sürede profesyonel desinatör olarak başarı kazandı ve ilk basılan deseni Glamour dergisinin 1949 Yaz sayısında yayımlandı. İlk sergisini Truman Capote'den esinlendiği eserleri ile Bodley Galerisinde 1952 yılında verdi. 1955 yılına geldiğinde Warhol, ücret karşılığında çalıştırdığı Nathan Gluck'ün yardımıyla New York Halk Kütüphanesi'nin fotoğraf kolleksiyonundan ödünç aldığı fotoğrafları sanat akademisinde öğrenci iken geliştirdiği bir teknik yardımıyla kopyalıyordu. Daha sonraki eserlerinde de kullanacağı bu teknik mürekkebi hala ıslak olan desenleri kağıt üzerine bastırma yöntemini de içeriyordu. 1950'lerde düzenli olarak desenlerini sergiledi. Hatta Museum of Modern Art'ta da Recent Drawings adıyla 1956 yılında sergiye katıldı. 1961'in sonuna doğru, 1953 yılından beri Tiber Yayınevini yöneten Floriano Vechhi'den ipek serigrafi yöntemini öğrendi. Bu yöntem genellikle bir şablon çizimiyle başlasa da sıklıkla bir fotoğrafın kabartılıp ipek üzerine yapıştırıcı ile transfer edilmesini de içerir. Her iki durumda da tekniği kullanan kişinin pozitif iki boyutlu bir deseninin yapıştırıcı bazlı bir versiyonunu yapması gerekir. Genellikle oluşturulan bu versiyonun üzerinden mürekkep geçirilerek ipek üzerinde yapıştırıcının olduğu yerlerden geçmeden boş olan yerlerden alta mürekkebin aktarılmasıyla ipek serigrafi baskı desen oluşturulur. Campbell soup cans Warhol'un ilk ipek serigrafi eserlerinin arasında yer alsa da ilk eserleri her bir renk için ayrı olmak üzere şablondan yapılmış 1 $'lık ABD doları banknotlarıdır. Warhol Campbell soup cans eserinin ilk versiyonlarını tamamlayana kadar fotoğraflardan ipek serigrafi yapmaya başlamamıştır. Her ne kadar Warhol çizgi romanları ve diğer pop sanatı konularını temel alan ipek serigrafiler ürettiyse de o dönemde özellikle Roy Lichtenstein'ın çizgi roman temelli olan ve daha mükemmel tarzı ile yaptığı çalışmalarla rekabet içine girmemek için konu olarak kendini çorba konservelerini kullanmaya kısıtladığı sanılmaktadır. Gerçekten de bir keresinde Warhol şöyle demiştir: "Lichtenstein ve James Rosenquist'ten yeteri kadar farklı ve çok büyük etki bırakacak, tamamen bana özgü ve onların yaptığının aynısını yaptığım izlenimi vermeyecek bir şeyler yapmalıyım." Şubat 1962'de Lichtenstein, Leo Castelli'nin galerisinde tamamı satılan çizgi roman resimlerini sergileyerek Warhol'un kendi çizgi roman resimlerini sergileme olasılığını engelledi. Gerçekten de Warhol'un galerisini 1961'de ziyaret eden Castelli, iki sanatçının eserlerinin konu ve teknik açısından farklı olmasına rağmen Warhol'un çalışmalarının Lichtenstein'ın eserlerine çok benzer olduğunu söylemiştir. Warhol genellikle Temel Reis gibi daha mizahi ağırlıklı çalışırken Lichtenstein daha çok macera ve romans ağırlıklı çizgi romanların kahraman klişeleri üzerine çalışmaktaydı. Castelli o yıl iki artisti de birlikte temsil etmek istememişti. Ancak 1964'te Warhol'un Campbells Tomato Juice Box (Campbell domates çorbası konserve kutusu) ve Brillo Soap Boxes (Brillo sabun kutuları) gibi röprodüksiyonlarından oluşan eserlerini sergilemiştir. 1966 yılında tekrar Warhol'un eserlerini sergileyecektir. Lichtenstein'ın 1962 gösterisinin hemen ardından 17 nisan 1962'de Wayne Thiebaud Amerikan besinlerinden oluşan tek kişilik sergisini verdi ki bu sergi Warhol'un kendi çorba konservesi temalı eserlerinin gösterilmesini tehlikeye atacakmış gibi hissettirmiştir. Warhol Bodley galerisine dönmeyi düşünmekteydi ancak Bodley'nin yöneticisi onun pop sanatı eserlerini beğenmemekteydi. == Gala == Warhol, o zamanlar Campbell'in hazır çorbalarının piyasaya sürdüğü tüm çeşitleri temsil eden otuz iki 51 x 41cm.'lik tuvali Blum'a gönderdi. Tabloları Los Angeles'taki sergide ya da Warhol'un stüdyosunda çok az kişi görmüş olsa da bu eserlerin üretilmiş ticari nesneleri taklit etmeye çalışma çabası büyük bir skandal ve tartışma konusu olarak kısa sürede yayıldı. Bir kişinin çabalarını böyle sıradan ticari metalara odaklamasının erdemleri ve etiği konusunda uzayıp giden tartışmalar Warhol'un eserlerinin sanat dünyası gündeminde kalmasını sağladı. Uzmanlar bir sanatçının, sanat eserini mahalledeki bakkala gitme ile eş düzeye indirebileceğine inanamamaktaydılar. Ancak bütün bu tartışmalar Warhol'un para kazanmasına da yetmemiştir. Dennis Hopper bir tuval için 100 ABD $'ı ödeyen yaklaşık bir düzine insandan biridir. Otuz iki tuvali bir arada tutmaya çalışan Blum, yapılan satışların bir kısmını geri satın almıştır. ==Notlarİçerik üzerine notlar Varlık]]|yıl=2006|sayı=1186-1191|sayfalar=52|url=http://books.google.fr/books?id=cOYHAQAAMAAJ&q=Andy+Warhol+Campbell+%C3%A7orba&dq=Andy+Warhol+Campbell+%C3%A7orba&hl=en&sa=X&ei=NOjrUOb_LcGVtQbu6oDgCg&redir_esc=y|erişimtarihi=8 Ocak 2013|yayıncı=Varlık Yayınları}}, Campbell çorbaları, Campbell Konserve Çorbaları, Campbell's Konserve Çorbaları, Campbell's Konserve Çorba Kutusu, Campbell Konserveleri, Campbell hazır çorba konserveleri, 32 tane Campbell çorba konservesi }} Gölgeselin karşıtı çizgiseldir.}}
Genel kaynakça
* Angell, Callie,
Andy Warhol Screen Tests: The Films of Andy Warhol Catalogue Raissonné, Abrams Books in Association With The Whitney Museum of American Art, New York, 2006, ISBN 0-8109-5539-3 * Bourdon, David, Warhol
, Harry N. Abrams, Inc. Publishing, 1989. ISBN 0-8109-2634-2 (hardcover ISBN 0-8109-1761-0) * Harrison, Charles and Paul Wood (eds.), Art Theory 1900–1990: An Anthology of Changing Ideas
, Blackwell Publishers, 1993, ISBN 0-631-16575-4 * Lippard, Lucy R., Pop Art
, Thames and Hudson, 1970 (1985 reprint), ISBN 0-500-20052-1 * Livingstone, Marco (ed.), Pop Art: An International Perspective
, The Royal Academy of Arts, London, 1991, ISBN 0-8478-1475-0 * Stokstad, Marilyn, Art History
, 1995, Prentice Hall, Inc., and Harry N. Abrams, Inc., Publishers, ISBN 0-8109-1960-5 * Warhol, Andy and Pat Hackett, Popism: The Warhol Sixties
, Harcourt Books, 1980, ISBN 0-15-672960-1 * Watson, Steven, Factory Made:Warhol and the Sixties
, Pantheon Books, 2003. Özel kaynakça
Kaynaklar
Vikipedi Campbell's Soup Cans|
True
2807370
TRBot
19.07.2013 06:14:09
20.07.2013 05:24:58
0
8296
False
True
False
23