1913'te ailece Paris'e yerleşirler. Cemal Reşit burada Marguerite Long'dan özel piyano dersleri alır. Birinci Dünya Savaşı sırasında Cenevre'de yaşar ve bu kentin konservatuvarına devam eder. 1920'de yine Paris'e döner. Long'dan aldığı piyano derslerinin yanı sıra Raoul Laparra ile kompozisyon, Gabriel Faure ile müzik estetiği ve Henri Defosse ile orkestra şefliği çalışır. 1923'te Türkiye'de Cumhuriyet ilan edilince Rey yurda dönerek İstanbul Konservatuvarı'nda ders vermeye başlar. Bu arada Şehir Orkestrası'nı kurar. 1938'de Ankara ve İstanbul radyolarında Batı Müziği Bölümü şefliği yapar, "Piyano Dünyasında Gezintiler" programını hazırlayıp sunar. 1949-60 yılları arasında dünyanın çeşitli sanat merkezlerinde orkestralar yönetir.
Cemal Reşit Rey'in besteleri dört dönemde ele alınabilir: İlk dönem, Fransız şarkılarıyla doludur. 1926'dan sonra Türk halk ezgilerini kullanmaya başlar. 1931'den 1950'ye kadar müziğinde mistik bir atmosfer yaratır. 1950'den sonrası kendi fantezi dünyası içindeki çalışmalarını, büyük çaplı senfonilerini yazdığı, Doğu ve Batı müzik kurallarını iç içe işlediği dönemdir. Tüm eserleri modal yapıda, tonal ve melodiktir. Ağabeyi Ekrem Reşit Rey ile halkı çoksesliliğe alıştırmak için operetler ve revüler yazmışlardır. Lüküs Hayat bunların en ünlüsü-dür. Cumhuriyet'in Onuncu Yıl Marşı da Cemal Reşit Rey'in bestesidir. 1981'de Devlet Sanatçısı olan Rey, 7 Ekim 1985 tarihinde, 81 yaşındaki ölümüne dek İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi Konservatuvarı'nda kompozisyon dersleri vermiştir.
Enstantaneler, İstanbul'un değişik köşelerinde çekilmiş fotoğraflar gibi ele alınmış minyatür yapıda parçalardır: Balıkçılar Ağ Çekiyor, Kör Dilenci Kadın, Eyüp Güvercinleri, Boş Cami Avlusu ve Bayram adlı bölümlerden oluşur. Her biri kendi içinde ayrı bir gizem^ve coşku taşır. Andante-Allegro, yaylı çalgılar ve keman solo için yazılmıştır. İlk bölüm duygusal, lirik bir karakter taşır. İkinci bölüm (Allegro) neşeli ve canlı bir yapıdadır.
REY'İN BAŞLICA YAPITLARI
Opera: Çelebi.Operet: Üç Saat (1932); Lüküs Hayat (1933); Deli Dolu (1934); Saz ve Caz (1935); Maskara (1936/; Hava Cıva (1937); Yaygara 70 (1969).
Orkestra yapıtları: Enstantaneler (1931); Türk Manzaraları (1928); Paysages de Soleil (1931); Senfoni No. 1 (1941); Çağrılış Senfonik Şiiri (1950); Fatih Senfonik Şiiri (1953); Katibim Çeşitlemeleri (piyano ve orkestra) (1961); Senfonik Konçerto (1963); Senfoni No. 2 (1969); Türkiye Senfonik Şiiri (1971); Ellinci Yıla Giriş (1973).
Konçertolar: Kromatik Konçerto (piyano) (1932); Keman Konçertosu (1939); Piyano Konçertosu (1945); Gitar Konçertosu-Katibim Çeşitlemelerinin uyarlaması (1978). Introduction ve Dans-çello ve orkestra için (1928); Konsertant Parçalar-çello ve orkestra için (1954); Andante ve Allegro - keman ve orkestra için (1967).
Oda Müziği: Piyano Sonatı (dört el için) (1924); Üfleme Çalgılar Beşlisi (1932); Yaylı Sazlar Kuvarteti (1935); Kuvartet (1939); Sextuor (1939); Sazların Sohbeti (1957)
Şan ve Orkestra için: Anadolu Türküleri(1926); Mystique (1938); Vokaliz Fantezi (1975).
Piyano: Scenes Turques (1928); Fantezi (1928). Paysages de Soleil (1931); Sonat (1936); Hatıradan İbaret Kalmış Şehirde Gezintiler (1941); İki Piyano için 12 Prelüd ve Füg (1969).
Şan ve piyano için şarkılar; Koro için halk türküleri; marşlar; film, tiyatro ve radyo oyunu müzikleri.
arda - 5 yıl önce
çok güzel ve kısa ödevim için yardımcı oldu
Thanks.
arda - 5 yıl önce
çok güzel ve kısa ödevim için yardımcı oldu
arda - 5 yıl önce
çok güzel ve kısa ödevim için yardımcı oldu
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj