Hayat hikayesinin detaylarına en iyi M.S. 1. Yüzyıl Yahudi tarihçisi Josephus`un çalışmalarında rastlanır. Bir çok insan için, Hirodes hakkında en iyi bilinen şey Matta İncili bölüm 2`de, Yeramya 31:15`ten nakille anlatılan Masumların Katli hikayesidir. `nın modeli (İsrail Müzesi)] Hirodes, özellikle Kudüs`teki ikinci tapınak olan ve bazen Hirodes Tapınağı olarak adlandırılan tapınağın genişletilmesiyle tanınır.
7 Mayıs 2007`de, Kudüs`teki İbrani Üniversitesi arkeologlarından Prof. Ehud Netzer`in başkanlığındaki bir arkeolog grubu, bu tapınağı bulduğunu iddia etmiştir.
Hayatı
" target="_blank"> Herodon" yazısı ve arka yüzde Makedon güneşi sembolü.]Kral Hirodes, İshak Peygamberin büyük oğlu Esav`ın soyundan, varlıklı ve zengin bir İdumealı aileden gelir. İdumea, İbrani İncili`nde Edom olarak geçen bir güney Yahudiye yerleşimiydi. Makabelerde geçen Yuhanna Hirkanus, İdumea`yı M.Ö. 140-130 arasında fethettiğinde, tüm İdumealılardan Yahudi kanunlarını kabul etmelerini ya da topraklarını terk etmelerini istedi. Bu yüzden İdumealıların bir çoğu Yahudiliği kabul etti.
Kral Hirodes kendisini bir Yahudi olarak tanımlıyordu ve çağdaşlarının dikkatini çekiyordu, Flavius Josephus, ``Yahudi savaşı``, Kitap 2, CBölüm 13, "Aynı zamanda Sezariye`de başka bir karışıklık daha vardı, - Suriye`lilerle karışmış olan ve orada yaşayan Yahudilerin rahatsızlıkları gün geçtikçe artıyordu. Yahudiler, şehri Kral Hirodes`i ima ederek bir Yahudinin kurduğunu söylüyor, bu yüzden de şehrin kendilerine ait olduğunu iddia ediyorlardı. Suriyeliler şehri bir Yahudinin kurduğunu kabul etmekle birlikte, her halukarda hala şehrin br Yunan şehri olduğunu çünkü şehirde dikilmiş olan heykel ve tapınakların Yahudiler için tasarlanmış olamayacağını söylüyorlardı." Her ne kadar bu iman içten olsa da, Hirodes soyundan gelenlerin kültüründe Helenistik etki oldukça fazlaydı, bu da dindar yahudilerin gözüne itici görünmelerine neden oluyordu. Yahudi Ansiklopedisi: Herod I: Pious`un muhalefeti: "Kral Hirodes`i putperestlerin arasında popüler yapan bütün o dünyevi ihtişam ve görkem, putperest oyunlarına ve vahşi hayvanlarla yapılan dövüşlere katılmaya zorlayarak dinsel inanışlarını aşağıladığı için Yahudilerin nefretini kazandırdı..." Yuhanna Hirkanus zamanında din değiştiren İdumealılardan olan İdumealı Antipater`in ikinci oğlu ve Hirodes henadanının kurucusudur. Hirodes`un annesi Cypros, Nabata`daki Petra şehrinden bir prensesti. Roma`da, sırtı tıpkı Pompey ve Cassius gibi sıvazlanan ailenin reisi ve Hirodes`in babası, M.Ö. 47 yılında Yahudiye eyaletine İmparatorluk vekili, ardından Hirodes henüz 25 yaşında babası tarafından Galile (modern El-Halil) valisi olarak atandı.
Babasının M.Ö.43 yılında -iddialara göre bir vergi tahsildarı tarafından- zehirlenmesi üzerine katili idam ettirdi. Bir sefer dönüşünün ardından, eskiden Yahudiye`nin yöneticisi ünvanına sahip Hasmonean hanedanı mensubu genç prenses Mariamne (bazen Mariamme olarak telafuz edilir) ile söz kesti. İlk karısı Doris ve Antipater isimli üç yaşındaki oğlunu kovdu ve ardından Mariamne (I. Mariamne olarak da bilinir) ile evlendi. M.Ö. 40`da Antigonos ve Partlar Yahudiye`yi işgal etti. Hirodes Kudüs`ten kaçarak ilk kez Roma`ya gitti. Roma Senatosu tarafından "Yahudilerin Kralı" olarak seçildiyse de, Yahudi savaşı 1.14.4: Marcus Antonius " a€¦sonra onu Yahudilerin kralı yapmayı kararlaştırdılara€¦ söylendiğine göre Hirodes`in kral olması Part savaşında onların yararınaydı ve böylece hepsi oylarını ona verdiler. Senato dağıldığında, tüm yüksek dereceli memurlar ve konsüller tanrılara kurban kesilmesini emretmek ve bu kararı yaymak için Kapitol`e gittiler, Antonius ve Sezar ise Hirodes`i aralarına alarak dışarı çıktılar. Antonius, Hirodes`in krallığının ilk gününde bir şölen düzenledi." Hirodes`un Yahudiye`nin tamamını ele geçirmesi M.Ö.37 yılına kadar sürdü. 34 yıl saltanat sürüdü.
Zaman çizelgesi
M.Ö. 30`lar
, geç 15. yüzyıl.] M.Ö. 39-M.Ö. 37 Antigonos`a karşı savaş. Kudüs`ün fethi ve Antigonos`a karşı zafer, ardından Antigonos`un Marcus Antonius tarafından idamı.M.Ö. 36 Hirodes, 17 yaşındaki üvey kardeşi Yahudiye`li III. Aristobulus`u Yahudilerin onu kral seçecekleri korkusuyla yüksek rahip olarak atadı.
M.Ö. 35 Aristobulus bir partide boğuldu. Tarihçiler, Hirodes`in olu öldürdüğüne dair delillerin yetersiz olduğunu iddia ederler.
M.Ö. 32 Nabata`ya karşı savaşa başladı, bir yıl sonra zafer kazanıldı.
M.Ö. 31 Yahudiye`de yıkıcı bir deprem. Octavianus`un Markus Antonius`u bozguna uğratması üzerine Hirodes sonradan Augustus adını alacak olan Octavianus`a sadakatlarını bildirdi.
M.Ö. 30 Hirodes`e Rodos adasında Octavianus tarafından büyük alaka gösterildi ve Yahudiye Krallığı tekrar onaylandı.
M.Ö. 20`ler
M.Ö. 29 Josephus, Hirodes`in karısı I. Mariamne`ye büyük bir tutkuyla bağlı olduğunu ve onu kıskandığını yazar. Mariamne, Hirodes`un kendisini öldürmeyi planladığını öğrenince onunla birlikte uyumayı bıraktı. Hirodes ona iftira ederek zina etme suçundan mahkemeye çıkarttı. Hirodes`in kız kardeşi I. Salome, ona karşı yalancı şahitlik yaptı.I. Mariamne`nin annesi Aleksandra duruşmaya katıldı ve öz kızını suçladı. Tarihçiler annenin Hirodes`in cinayet listesinde sıradaki isim olduğunu, hayatını kurtarmanın tek yolunun bu olduğunu söyler. Aktarılanlara göre henüz 25 yaşında olan ve yedi yıl içinde beş çocuk doğuran Mariamne, idam sırasından oldukça sakin ve durgundu.
Aleksandra parayla elde ettiği güç yardımıyla Hirodes`in akıl sağlığının krallığa devam etmesine izin vermediğini öne sürerek kendisini kraliçe ilan ettirdi. Josephus`a göre bu stratejik bir hataydı; Hirodes onu mahkemeye bile çıkarmadan idam ettirdi.
M.Ö. 28`de Hirodes, komplo iddiasıyla üvey kardeşi Kostobar`ı (Salome`nin kocası ve Berenis`in babası) idam ettirdi. Hirodes`in Kudüs`te inşa ettirdiği tiyatro ve anfitiyatro`da büyük bir festival yapıldı.
M.Ö. 27 Hirodes`e suikast girişimi. Hirodes, Gaius Julius Caesar Octavianus onuruna Samiriye`yi yeniden inşaa ettirdi ve adını Sebaste olarak değiştirdi.
M.Ö. 25 Büyük bir kuraklığın ardından açlık ve salgınlar başladı. Hirodes, Mısır`dan tahıl ithal etti ve örnek bir yardım programı başlattı. Vergilerin üçte birinden feragat etti.
M.Ö. 23 Hirodes, Kudüs`de yeni bir saray ve Yahudiye`daki Hirodian`da bir kale inşaa ettirdi. Hirodes üçüncü evliliğini yüksek rahip Simon`un kızı II. Mariamne ile yaptı.
M.Ö. 22 Sezariye Maritima`nın imarına başladı ve limanını inşaa etti. Romalılardan Trachonitis, Batanaea ve Auranitis bölgelerinin yönetimini elde etti.
Yaklaşık M.Ö. 20 de İkinci Tapınak da genişletme başladı.. (bkz. Hirodes Tapınağı)
M.Ö. 10`lar
Yaklaşık M.Ö. 18, Hirodes, ikinci kez Roma`ya gitti.M.Ö. 14 Hirodes, Anadolu ve Kirene`deki Yahudileri destekledi. Judaea`daki ekonomik başarısından dolayı vergileri dörtte bir oranında düşürdü. Oğullarıyla tartıştı.
M.Ö. 13 Hirodes, ilk karısı Doris`ten olan oğlu Antipater`i birinci varisi yaptı.
M.Ö. 12 I. Mariamne`den olan oğullarından Aleksandros ve Aristobulos`un hayatı için tehlike arz ettiklerinden şüphelenmesi üzerine, güvende olmak için onları Aquileia`ya aldı ancak Augustus her üçünü de barıştırabildi. Hirodes Olimpiyat oyunları`nı mali olarak destekledi ve geleceğini güvenceye aldı. Hirodes vasiyetini, Aleksander ve Aristobulos`un da kraliyet varisi olarak yetişeceği ancak Antipater`in öncelikli olacağı şekilde iyileştirdi.
M.Ö. 10 civarı, genişletilmiş Kudüs tapınağının açılışı yapıldı. Nabatalılarla savaşıldı.
M.Ö. 0`lar
M.Ö. 9 Sezariye Maritima`nın açılışı için büyük bir merasim yapıldı. Nabata`lılara karşı yapılan savaşın kötü gitmesi nedeniyle Augustus`un gözünden düştü. Hirodes, tekrar Aleksander`ın kendisini ölüreceğinden şüphelendi.M.Ö. 8 Hirodes, I. Mariamne`den olan çocuklarını vatana ihanetle suçladı. Augustus`un krallığını oğullarına aktarabilme izni vermesi üzerine onunla barıştı.
M.Ö. 7 Mariamne I`in oğulları suçlu bulunarak idam edildi. Mahkeme, daha önce bir Roma mahkemesinin bulunduğu Beyrut`taydı.
Şimdi veraset değişmişti ve Antipater tahtın öncelikli varisi olmuştu. Tahta çıkış sıralamasında ikinci sıraya II. Mariamne`den olan Hirodes Filip dahil edildi.
M.Ö. 6 BC Hirodes, Mesih`in doğuşunu haber veren ve bir bakıma saltanatının sonunu hazırlayan Ferisi`lere karşı savaştı.
M.Ö. 5 Antipater, Hirodes`i öldürmeyi planladığı suçlamasıyla mahkemeye çıkarıldı. Hüküm öncelikle Roma İmparatoru tarafından onaylanmalıydı. Hirodes, dördüncü karısı Maltas`tan olan olan oğlu Hirodes Antipas`ı varisi olarak seçti. Hirodes ciddi biçimde hastaydı.
M.Ö. 4 Genç Tevrat öğrencileri, Kudüs tapınağının ana girişindeki altın kartalı Ferisi öğretmenleri Roma`nın sembolü olduğununu söylediği için parçaladılar. Hirodes onları tutuklattı, mahkemeye çıkarttı, hükmü verdirdi ve idam ettirdi. İmparator Augustus, Antipater`in ölüm cezasını onayladı. Hirodes kendi oğlunu idam ettirdi.
Tek varisini idam ettirdiği için Hirodes, vasiyetini tekrar değiştirdi: Archelaus (Maltas ile olan evliliğinden) tüm krallığın kralı olacak, Antipas (Maltas`tan olma) ve Filip (Kudüs`lü Kleopatra`dan olma) El-Halil ve Peraea, Gaulanitis (Golan), Trachonitis (İbranice: Argob), Batanaea (şimdi Ard-el-Bathanyeh) ve Panias üzerinde tetrark (dörtlü yönetim yöneticisi) olarak hüküm sürecekti. Augustus`un bu vasiyeti onaylamaması nedeniyle hiç biri kral ünvanı alamadı ama belirlenen toprakları aldılar.
Ölümü
Josephus`un ``Yahudilerin Geçmişi`` adlı eseri kaynak alınarak Hirodes`in M.Ö. 4 yılının Mart sonu ya da Nisan başında öldüğü öne sürülür. Josephus, Hirodes`in kral olmasından 37 yıl, Antigonus`un ölümünden ise 34 yıl sonra öldüğünü söyler. Flavius Josephus, ``Yahudilerin Geçmişi``, 17. kitap, 8. bölüm Buna göre M.Ö. 4 yılında ölmüş olmalıdır. Bu tarih, kraliyeti bölüşen üç oğlunun M.Ö. 4`ten itibaren hüküm sürmeye başlamalarıyla desteklenir. Josephus, otuz yedi yıllık saltanattan sonra I. Hirodes Filip`in ölümünden bahseder ki, bu İmparator Tiberius`un 20. yılında olmuştur; Hirodes`in ölümünün M.Ö. 4 yılında olduğunu gösterir. Flavius Josephus, ``Yahudilerin Geçmişi``, 18. kitap, 4. bölüm Ayrıca Josephus, Hirodes`in bir Ay tutulmasından sonra öldüğünü söyler (Flavius Josephus, ``Yahudilerin Geçmişi``, 17.167) ki M.Ö. 4`te bir parçalı ay tutulması olmuştur.NASA Kataloğu, Ay yüzeyinin % 37 si örtülmüştü.Josephus`un yılları hesaplama yöntemindeki tutarsızlıklar nedeniyle, bu tarihin hatalı olduğunu, ölümün M.Ö. 5`te gerçekleşmesinin daha muhtemel olduğunu söyleyenler de vardır.Timothy David Barnes, “The Date of Herod`s Death,” (Hirodes`un ölümün tarihi) ``Journal of Theological Studies`` ns 19 (1968), 204-19; P. M. Bernegger, “Affirmation of Herod`s Death in 4 B.C.,”(Hirodes`in ölümünün M.Ö. 4 olarak teyidi) ``Journal of Theological Studies`` ns 34 (1983), 526-31. - Bu yıl içinde iki tam ay tutulması oldu. http://sunearth.gsfc.nasa.gov/eclipse/LEcat/LE-0099-0000.html NASA lunar eclipse catalog Daha ileri tarihler de ortaya atışmıştırW. E. Filmer, “Chronology of the Reign of Herod the Great,” (Kral Hirodes`in saltanatının zaman dizini) ``Journal of Theological Studies`` (Teolojik araştırmalar dergisi) ns 17 (1966), 283-98 ancak M.Ö. 1 yılına kadar başka ay tutulması yoktur, oysa bu tarihte Hirodes`in oğulları onun ardından 3 yıldan beri hüküm sürmektedirler.
Josephus, Hirodes`in hastalığının sonlarına doğru çok acı çektiğini söyler. ( Ant. 17.6.5). Josephus`un tanımlamalarından, bazı tıp uzmanları Hirodes`in kronik böbrek yetmezliğine bağlı Fournier Kangreni`nden öldüğünü düşünür. CNN Arşivleri, 2002
`un" target="_blank"> güneybatı yönünden çekilmiş hava fotoğrafı.]
Hirodes, Kudüs`ün on iki kilometre güneyindeki Hirodium`da bir mezara defnedildi. Mayıs 2007`de mezarın bulunduğu bildirildi.İbrani Üniversitesi: Hirodes`in mezarı Hirodium`da bulundu http://www.haaretz.com/hasen/spages/856784.html