|Orjinalbaşlık = |orijinaldil = İtalyanca |Müzik = Claudio Monteverdi |Libretto = Gian Francesco Busenello |image = "Il ritorno d'Ulisse" Partitur Notaları başsayfası |prömiyer = Şubat 1641 |ilkgösterilenyer = Teatro San Cassiano, Venedik |perdesayısı = 1 prolog ve 3 perde |oyuncular = *L'umana Fragilità (Insan kirilirligi) mezzo-soprano * Tempo (Zaman) tanri bas * Fortuna (Sans tanricasi) soprano * Amore (Ask) tanrisi soprano ^ Penelop Ulis'in esie mezzo-soprano * Ericlea Penelope'nin lalasi mezzo-soprano * Melanto Penelope'nin oda hizmetcisi soprano * Eurimaco Penelope'ye taliplerden birinin usagi tenor * Nettuno (Neptun) deniz-tanrisi bas * Giove (Jupiter) bas tanri tenor * Ulis Ithaca Krali tenor * Minerva tanrica soprano * Eumete bir coban tenor * Iro parazit kisi tenor * Telemaco Ulis'in oglu tenor * Antinous Penelope'ye talip bas * Pisandro Penelope'ye talip tenor * Anfimono Penelope'ye talip alto veya kontr-tenor * Faeci Korosu. Semavi koro . Sirenler korosu }} Il ritorno d'Ulisse (Turkce:Ulis'in vatanına dönüşü) Italyan besteci Claudio Monteverdi tarafindan 1640'da hazirlanmis 3 perdelik bir opera eseridir. Libretto "Gian Francesco Busenello" tarafindan Antik Yunan ozan Homeros'un eserinin ikinci kismindan uyarlanmistir. Eserin promiyeri 641-, Venedik'de "Teatro San Cassiano" 'da Subat 1641'de yapimlanmistir. Hazırlanışı ve ilk temsilleri Bu eserden önce Jacopo Peri, Claudio Monteverdi, Francesco Cavallı opera nitelikleri taşıyan ilk eserleri besteleyip temsil ettirmekle beraber sonradan gelişmiş opera karakterlerini gösteren ilk gerçek opera eseri olduğu kabul edilir. Bu eserde bestecinin, şarkıcı rollerini birer karekter örneği olarak değil de bir özel fert olarak göstermesini başardığı açıkça görülmektedir. Monteverdi bu eseri ile yeni bir görsel sanat (opera) ortaya çıkardığını bilmekteydi. Roller Bu eser hazırlanmasında sahnede 30'dan daha fazla kişinin rol almasını istemekteydi. Bu 30 kadar kişilik temsil personeli arasında 14 tane şarkıcı (3 soprano; 2 mezzo-soprano, 1 alto, 6 tenor ve 2 bas gerekmekteydi. Diğer sahne temsil personeli semavi sesler, sirenler ve Faeci küçük koroları içinde bulunması öngörülmekteydi. Orijinal partisyon notatalarında Eumete rolü için kastrato sesi istenmnekteydi ama günümüzde bu ses tıpı mevcut olmadığı için bu rol bir tenor tarafından oynanmaktdır. Konu özeti Zaman: Truva Savaşının bitiminden yaklaşık 10 yıl sonra
Mekan : İthaka