Isaac Albeniz'in (1860-1909) Pepita Jimenez (1896) operası geçici bir ilgi gördü, buna karşılık Enrique Granados'un (1867-1916) Goyescas (1916) adlı eseri dış ülkelerde başarısını sürdürdü. En başarılı İspanyol operaları Manuel de Falla'nın (1876-1946) birbirinden apayrı iki eseridir: La Vida Breve (Kısa Hayat) 1913 ve konusunu Don Kişot adlı romandan alan El Retablo de Maese Pedro (Pedro Ustanın Kuklaları) 1923.
Canlı folklor müziği olan veya çarpıcı renkler taşımadığı halde halk müzikleri düzenlemelerle canlandırılan ülkelerde bilinçli olarak milliyetçi operalar bestelendi, fakat İskandinavya'da, Fransa'da, İngiltere'de, Latin Amerika'da yaratılan bu tür operaların hiç biri doğdukları çevrelerde bile tutunamadı. Yalnız İngiltere'de Arthur Sullivan'ın (1842-1900) librettocu William Schwenck Gilbert (1836-1911) ile ortaklaşa hazırladığı eserler halkın büyük sevgisini kazandı. Ama bu besteler gerçekte kaynağını folklordan alan operetlerdi.