Karşılıklı Yardımlaşma

Kısaca: Karşılıklı Yardımlaşma kelimesinin farklı anlamları: ...devamı ☟

düzenle|Mayıs 2007

a€˜Karşılıklı Yardımlaşma ve Etik` Kropotkin`in, anlamlı ve önemli iki kitabı. Bu iki kitabı Öteki Yayınları yeniden Türkçeye kazandırdı. a€˜Karşılıklı Yardımlaşma`, a€˜Etik`i önceleyen a€˜Etik`in tezlerine maddi zemin sağlayan, zengin örneklemeler içeren kapsamlı bir çalışmadır. a€˜Karşılıklı Yardımlaşma ve Etik` birbirini tamamlayan iki ayrı kitap görüntüsünde olsa da aslında aynı kitabın farklı ciltleri gibidir bir anlamda. Darwin`in, “Var Olma Mücadelesi Yasası”, demogojik çarpıtmalarla kaderci bir teslimiyeti “Büyük Balık Küçük Balığı Yutar” anolojisine dönüştürülmüştür. Oysa a€˜Karşılıklı Yardımlaşma`da verilen yüzlerce örnek göstermektedir ki güçsüz tekil doğada karşılıklı yardımlaşmayla güçlü çoğula dönüşerek düşmanına karşı direnebilmektedir. Bu doğanın diyalektiğidir. Doğada var olan korunma içgüdüsü karşılıklı yardımlaşma yasasıyla toplumsal iradeye dönüşebilir. Egemenlerin ideolojik, politik ve kültürel manipülasyonları bu basit gerçekliğin farkındalığına ne yazık ki çok kolay engel olabiliyor. a€˜Etik`, ütopyalarını idealize eden soylu ve sorumlu büyük insanın, Kropotkin`in son kitabı. Eğilimi ve heyecanı doğa bilimine yönelik olmasına rağmen topluma karşı duyarlılığı, kendinden feragat ederek Kropotkin`i toplum bilimi, siyaset bilime yönlendirmiştir. Pyotr Alekseyevich Kropotkin 1842 - 1921 yıllarında arasında geçen uzun ve olağandışı zengin yaşamı süresince vardığı bilimsel, felsefi, sosyoloji görüşlerine a€˜Etik`te iki cilt olarak toparlamayı tasarlıyordu. Ne yazık ki ölümü eserini tamamlayamadan geldi. Yaşamının ilk yirmi yılını sürekli okuyarak geçiren yazar, 1871 yılında Paris Komünü sayesinde felsefi bilincini şekillendirmeye başlar. 1800`lü yılların son on yılında anarşist kuramını iyice ortaya koyar. 1902 ylında kaleme aldığı a€˜Karşılıklı Yardımlaşma` onun felsefi görüntüsünün ilk hallerinin belgesidir. Kropotkin birinci ciltte ahlakın kökenlerini ve tarihsel gelişimini anlatmayı hedefliyordu, ikinci cilt ise gerçek etiğin temellerini ve amaçlarını içerecekti. Ölümünden sonra vasiyeti gereği birinci cildi yazım görevini, N.Lebedev üstlendi. Birinci cildin son bölümünde; Stirner, Nietzsche, Tolstoy, Multatuli gibi önde gelen çağdaş ahlakçıların etik öğretileri ile tartışacağı son bölümü yazamadı. Marksist yazında dipnot olarak abese itilen klasik anarşist kuramcıları, yanılgılı bilinçaltı-larından arındırarak özenle okunduğunda anlaşılacaktır ki Marksizm`in iç tutarlılığında klasik anarşist kuramcılarla yapılan polemiklere Marksizm çok şey borçludur. Söyleyecek sözü olan bu iki kitap bu iddianın da ayrıca somut kanıtlarıdır.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.