Kazimir Maleviç

Kısaca: Kazimir Severinoviç Maleviç (Rusça:Казимир Северинович Малевич, Lehçe:Kazimierz Malewicz, Ukraynaca:Казимир Северинович Малевич,Almanca: Kasimir Malewitsch, İngilizce: Kazimir Malevich), (23 Şubat, 1879 – 15 Mayıs, 1935), geometrik soyut sanatın öncülerinden ve avangart süprematist hareketinin yaratıcısı olan ressam ve sanat teorisyeni. ...devamı ☟

Kazimir Maleviç
Kazimir Maleviç

Kazimir Severinoviç Maleviç (Rusça:Казимир Северинович Малевич, Lehçe:Kazimierz Malewicz, Ukraynaca:Казимир Северинович Малевич,Almanca: Kasimir Malewitsch, İngilizce: Kazimir Malevich), (23 Şubat, 187915 Mayıs, 1935), geometrik soyut sanatın öncülerinden ve avangart süprematist hareketinin yaratıcısı olan ressam ve sanat teorisyeni. Yaşamı ve çalışmaları Kazimir Maleviç, Kiev'in yakınlarındaki Kiev Valiliği'nde dünyaya geldi. Ebeveynleri Severyn ve Ludvika Maleviç Polonya kökenliydiler ve ressam Roma Katolik Kilisesi'nde vaftiz edildi. Babası bir şeker fabrikasında yöneticiydi. Kazimir, ailenin on dört çocuğunun birincisiydi. Bu on dört çocuktan dokuz tanesine yetişkinliklerini görebildiler. Çocukluğu boyunca Ukrayna'nın şeker pancarı yetişen pek çok farklı köyünde yaşadılar. Maleviç bu yüzden kültür merkezlerinden uzaktı. Sanat tutkusu onu çocukluğunda sarmış olmasına rağmen on iki yaşına kadar profesyonel ressamlar hakkında hiçbir şey bilmiyordu. Köylülerin yaptığı el işlerinden, süslü duvar ve fırınlardan çok hoşlanan ressam kendisi de köylerde gördüğü stilde resimler çiziyordu. 1895-1896 yılları arasında ise Kiev'de çizim eğitimi aldı. p.243. and White on White (1918). 1904'te babasının ölümünün ardından Moskova'ya taşındı. Orada Moskova Resim, Heykel ve Mimarlık Okulu'na 1904'ten 1910 yılına kadar devam etti ve Fedor Rerberg'in atölyesinde çalıştı. 1911 yılında Soyuz Molodyozhi'nin (Gençler Topluluğu) ikinci sergisine Vladimir Tatlin'le birlikte katıldı. 1912'de ise aynı grubun üçüncü sergisinde yer aldı. Aynı sene içerisinde Eşeğin Kuyruğu koleksiyonunun Moskova'daki bir sergisinde yer aldı. O günlerdeki çalışmaları Rus halk sanatlarıyla ilgilenen avangart ressamlar Natalia Gonçarova ve Mikhail Larionov'un eserlerinin etkilerini taşıyordu. 1913 Mart'ında Moskova'da Aristarkh Lentulov'un sergisi açıldı. Bu sergi Paul Cezanne'nın 1907 yılında Paris'te oluşturduğu etkinin bir benzerini Maleviç'in de dahil olduğu Rus avangart sanatçılarında gösterdi. Maleviç de diğer ressamlar gibi kübist kurallarını öğrenerek onları çalışmalarında kullanmaya başladı. Aynı yıl, ressamın sahne tasarımını yaptığı kübist-füturist opera Güneşe Karşı Zafer büyük bir başarı kazandı. 1914 yılında Maleviç'in eserleri Paris'teki Bağımsızlar Salonu'nda Alexander Archipenko, Sonia Delaunay, Aleksandra EksterVadim Meller ve pek çok diğer ressamın eserleriyle birlikte sergilendi. Kariyerinde çok rahat bir şekilde ilerlerken ve sanattaki bütün modaları takip ederken 1915 yılına gelindiğinde Maleviç'in aklına Süprematizm fikrinin nasıl geldiği yirminci yüzyıl sanatının büyük gizemlerinden biri olarak kaldı. Sanatçı tüm hayatı boyunca çalışmalarını imzalarken eseri yarattığı tarihten daha erken bir tarih yazması onun sanat yaşamı kronolojisini daha da karıştırmaktadır. Eserlerinden bu dönüşümün tam zamanı belirlenemese de 1915 yılında Kübizm'den Süpermatizm'e manifestosunu yayınladığı kesindir. 1915-1916 yıllarında diğer süpermatist ressamlarla birlikte Skoptsi ve Verbovka'nın köylerinde çalıştılar. 1916-1917 yıllarında ise Karo Valesi isimli sanatçı grubuyla birlikte sergiler açtı. Süprematist işlerinin en bilinenleri Siyah Kare (1915) ve Beyaz Üstüne Beyaz'dır. (1918) 1918 yılında, ressam Vladimir Mayakovski'nın oyunu Gizemli Güldürü'nün dekorunu yaptı. Ekim Devrimi'nin ardından ressam, halkın eğitimi için oluşturulan Narkompros komisyonunun sanat bölümünün bir üyesi oldu. Maleviç'in görevi müzelerin ve anıtların korunmasıydı (1918-1919). 1919 - 1922 yılları arasında o dönemde Sovyetler Birliği bugün Beyaz Rusya sınırları içinde yer alan Vitebsk'teki sanat okulunda, 1922 - 1927'de Leningrad Sanat Akademisi'nde, 1927-1929 arasında Kiev Sanat Enstitüsü'nde, 1930'da ise Leningrad Sanat Evi'nde öğretmenlik yaptı. Süprematist teorilerini Objektif Olmayan Bir Dünya isimli kitabında anlattı. 1927'de Varşova, Berlin ve Münih'i ziyaret etmesi uluslararası arenada ün kazanmasına sebep oldu. Sovyetler Birliği'ne dönerken birçok eserini bu şehirlerde bıraktı. Maleviç, Lenin'in ölümü ve Trotsky'nin gücünü kaybetmesinin ardından Sovyet otoritelerinin modern sanat hareketine karşı davranışlarının değişeceğini tahmin etti ve bu tahmininde haklı çıktı. Stalin rejimi soyut sanatın burjuvazinin sanatı olduğunu ve sosyal gerçeklikle bir ilişkisi olmadığını açıkladı. Bu açıklamanın ardından ressamın pek çok eserine el konuldu ve sanatçının soyut sanatla ilgilenmesi yasaklandı. Maleviç'in çalışmaları Rusya'da çok uzun süre sergilenemedi. Rus resim severlere ressamın yıllar sonra tekrar tanıtılması gerekti ve ressamın teoritik çalışmalarını anlatan ve yazılarını içeren bir kitap yayınlandı. Ukraynalı sanat severlerin araştırmaları sonucunda kesin doğum tarihi kısa bir süre önce belirlenebildi. Profesör D. Gorbaçov'un yazdığı 2006'da yayınlanan Maleviç ve Ukrayna isimli kitapta yeni birçok biyografik detay bulunmaktadır. Maleviç 15 Mayıs 1935'te Leningrad'da kanserden öldü. Ölürken yatağının başında Siyah Kare asılıydı. Külleri Nemçinovka'ya gönderildi ve oradaki yazlık evinin yakınına gömüldü. Mezar taşına siyah bir kare içeren beyaz bir küp konuldu. Leningrad şehri annesi ve kızına bir maaş bağladı. Ressam, yayınlanmamış bir yazısında "Hiçbir şey fani değildir. Bu sadece vücutlar için değil fikirler için de geçerlidir. Bilinçli ya da bilinçsiz insanların içinde bir sembol başka bir formda yeniden doğacaktır" dedi. Eleştirmenler Maleviç'in sanata yaşama olan sevgi ve doğa sevgisi gibi güzel ve saf olan her şeyi reddederek ulaştığını söyleyerek onunla alay ettiler. Maleviç ise bu eleştirilere karşı sanatın kimseye ihtiyacı olmadığını ve yıldızlar gökyüzünde ilk kez göründüğünden beri de bunun böyle olduğunu söyleyerek cevap verdi. Ressama göre sanat sadece kendisi için vardır ve kendisi için gelişir. Popüler kültürde Maleviç * Martin Cruz Smith'in Red Square (Kırmızı Kare) isimli romanında Maleviç'in Siyah Kare isimli tablosu anahtar bir roldedir. * Noah Charney romanı The Art Thief'de (Sanat Hırsızı) ise Maleviç'in çalınmış iki tablosu anlatılır ve ressamın radikal Süprematizm hareketinin sanat dünyasına olan etkisi tartışılır.

Galeri

Dosya:Flowergirl.jpg|Çiçek Kız, 1903 Dosya:Malevich Landscape With Yellow House.JPG|Sarı Ev Peyzajı, 1906 Dosya:Bathers.jpg|Banyo Yapanlar, 1908 Dosya:Malewitsch4.jpg|Kış, 1909 Dosya:Head of a Peasant Girl.jpg|Köylü Kızın Başı, 1912-1913 Dosya:Bureau and Room.jpg|Büro ve Oda, 1913 Dosya:Cow and Fiddle.jpg|İnek ve Keman, 1913 Dosya:Englishman in Moscow.jpg|Moskova'daki İngiliz Adam, 1914 Dosya:Black circle.jpg|Siyah Çember, 1913 imzalı, 1915'te çizilmiş Dosya:Malevich-Suprematism..jpg|Süprematizm (Otoportre), 1916 Dosya:Malevici06.jpg|Süprematizm, 1916 Dosya:Malevitj.jpg| Süprematizm, 1921-1927 Dosya:Malevich - Boy.jpg|Oğlan, 1928-1932 Dosya:Malevich cavalry.jpg|Kırmızı Süvari, 1928-1932 Dosya:Malevich Summer Landscape.JPG|Yaz Manzarası, 1929 Dosya:Malevich142.jpg|Tırpancı, 1930 Kaynaklar
* Andrei Nakov, Malevich Painting the Absolute, Lund Humphries, London, 2010 * Andrei Nakov, Kazimir Malewicz, le peintre absolu, Thalia Édition, Paris, 2007 * Andrei Nakov, Kazimir Malewicz, Catalogue raisonné, Adam Biro, Paris, 2002 * The Non-objective World, Kasimir Malevich, Çeviren: Howard Dearstyne, Paul Theobald, 1959. ISBN 0-486-42974-1 * Kazimir Malevich and Suprematism 1878-1935, Gilles Néret, Taschen, 2003. ISBN 0-87414-119-2 * Dreikausen, Margret, "Aerial Perception: The Earth as Seen from Aircraft and Spacecraft and Its Influence on Contemporary Art" (Associated University Presses: Cranbury, NJ; London, England; Mississauga, Ontario: 1985). ISBN 0-87982-040-3 * Shishanov V.A. Vitebsk Museum of Modern Art: A history of creation and a collection. 1918-1941. - Minsk: Medisont, 2007. - 144 p.[1] * Kazimir Malevich in the State Russian Museum. Palace Editions. ISBN 978-3-930775-76-7. Dış bağlantılar * Andrei Nakov'un Kazimir Maleviç üzerine çalışmaları * Kazimir Maleviç'in tabloları * Kasimir Maleviç. Siyah Kare * Guggenheim'da Kazimir Maleviç * www.Kazimir-Malevich.org - Kazimir Maleviç'den 128 çalışma * Olga's Gallery'de Kazimir Maleviç * Kazimir Maleviç Web Sitesi

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Süprematizm
3 yıl önce

benimseyen bir resim anlayışıdır. Bu terimi Kazimir Maleviç kendi geometrik soyutlaması için kullanmıştır. Maleviç 1913'te sanatı objeye bağlı görüşten kurtarmaya...

Süprematizm, 1913, Açı, Dikdörtgen, Ekspresyonizm, Geometri, Haç, Çember, Maleviç, Kübizmin
Alexander Archipenko
7 yıl önce

Archipenko'nun Salon des Independants, Salon d'Automne Aleksandra Ekster, Kazimir Maleviç, Vadym Meller, Sonia Delaunay (Terk), Pablo Picasso, Georges Braque...

Konstrüktivizm (sanat)
6 yıl önce

konstrüktivizm çok daha verimlidir. Ünlü konstrüktivistler arasında Antoine Pevsner, Naum Gabo, Kazimir Maleviç, László Moholy-Nagy adları sayılabilir....

Vladimir Tatlin
3 yıl önce

Aralık] 1885 - 31 Mayıs 1953) Sovyet mimar, heykelci ve kuramcıdır. Kazimir Maleviç ile birlikte, 1920'lerin Sovyet avangart sanat hareketindeki en önemli...

Rus Devlet Müzesi
6 yıl önce

eser millileştirildi ve Rus Devlet Müzesinde toplandı. Bu eserlere Kazimir Maleviç'in Siyah Karesi dahildir. Müzenin ana binası, 1819-1825 yılları arasında...

Tretyakov Devlet Galerisi
3 yıl önce

arasında Andrey Rublev, İvan Ayvazovski, Viktor Vasnetsov ve İlya Repin, Kazimir Maleviç sayılabilir. "Üç Bahadır", Viktor Vasnetsov "The Demon Seated", Mikhail...

Tretyakov Devlet Galerisi, 14 Mayıs, 1856, 1893, 1918, 1941, 1945, 1985, 1986, 1995, 3 Haziran
23 Şubat
3 yıl önce

oyuncusu (ö. 1946) 1878 - Ayaz İshaki, Tatar yazar (ö. 1954) 1879 - Kazimir Maleviç, Rus ressam ve sanat teorisyeni (ö. 1935) 1879 - Gustav Oelsner, Alman...

23 şubat, 23 şubat
15 Mayıs
3 yıl önce

1877) 1929 - Rebeca Matte Bello, Şilili heykeltıraş (d. 1875) 1935 - Kazimir Maleviç, Rus ressam ve sanat teorisyeni (d. 1879) 1941 - Ulrich Grauert, Alman...

15 Mayıs, 15 Mayıs