KHİOS SERAMİÄİ
GENEL BİLGİLER: '
Khios adası (Sakız Adası) Ege Denizinde (Mare Aegaeum) bulunmaktadır. Khios bir İon kentidir. Herodotos Khios ve diğer İon kentleriyle ilgili olarak; Panionion` da toplanan İon`lar, kentlerini bizim yeryüzünde bildiğimizen güzel gökyüzü altında ve en güzel iklimde kurmuşlardır. Ne daha kuzeydeki bölgeler, nede daha güneyde kalanlar İonia ile bir tutulamaz, hatta ne doğusu, ne de batısı; kimisi soğuk ve ıslak, kimisi sıcak ve kurak olur. Dile gelince, hepsi aynı ağzı kullanmazlar; dört değişik konuşmaları vardır. Güneyden başlayarak ilk kentleri Miletos`tur; hemen sonra Myus ve Priene gelir; Karia`da kurulmuş olan bu kentler, aynı bölge dilini konuşurlar. Lydia`da Ephesos, Kolophon, Lebedos, Teos, Klozomenai, Phokaia vardır. Bunların dili daha önce saydığımız kentlerin diline hiç uymaz, hepside ortak bir bölge dili konuşurlar. Bunlardan başka üç İon kenti daha vardır ki, ikisi Samos ve Khios adalarındadır, üçüncüsü Eryhtrai anakaradadır. Bunlardan Khios ve Eryhtrai aynı bölge dilini kullanırlar, Samosluların ise kendilerine özgü ayrı bir dilleri vardır. Böylece birbirlerinden ayrı dört bölge dili çıkmış olur ortaya.
İlk önce Noubratis`te bulunan kaliteli beyaz astarlı, pembemsi kile sahip bir grup seramik bulunmuş ve araştırmaçılar bu seramiğe Noubratis seramiği adı verilmiştir. Fakat 20 yy`da yapılan kazılarda bol miktarda bulunan bu seramiklerin Khios seramiği olduğu anlaşılıyor. Smyrna, Eryhtrai`da ve Pitanede mezar komplekslerinde bol miktarda ele geçmiş bu seramikler Güney İonya`nın (6.yy`ın ilk yarısı) O.Y.K. II stil evresinde Güney İonya etkisiyle başlamış ve 7 yy`ın III. çeyreğine kadar devam etmiştir.
Oinokhoe, dinos, büyük boyutlu kaseler, lekane, tabaklar, adak kalkanları bu döneme ait önemli formlardır.
Khios seramiği, zaman içersinde tekniksel değişimlere uğramıştır. Kapların formlarının yanı sıra bezeme tekniklerindede fark oluşmuştur. Burada Khios grand ve siyah- figür stillerini anlataçağız.'
'
KHİOS - SİYAH FİGÜR STİLİ
Yaklaşık hayvanlı kalix stilinin başlangıcında bazı Khios`lu çömlekçi yada çömlekçiler siyah figür tekniğine geri döndü, Erken Korinth`in başarısı besbelli onları teşvik etmişti.ilk değişim girişimi sphenks ve aslan gruplarında olmuştur(figür 9.2). Kapların şekillerinde farklılaşma olmuştur. Bunların arasında kalix`e çok nadir rastlanır. Onun yerine yuvarlak kaseler, oinokhoeler, tabaklar, çanaklar yer alır. Birkaç parçada rezerve teknikle yapılmış yaban keçisi stiline ve doldurma motiflerine rastlanmıştır, ama bu istisnai durum büyük olasılıkla erken, deneysel bir çalışmanın ürünüdür. Standart süslemelerde ise aynı cinsten küçük hayvanlar, aynı genel vücut duruşlarıyla ve etraflarının rozetlerle sarılmasıyla Korinth tipinden ve kenarlara bitiştirilen, Geç Yaban Keçisinden alınmış yarım rozetlerden (köşelerdeki çeyrek rozetler) oluşmaktadır. Aslanlar ve sphenkslerde en çok tercih edilen cins, aslanlarda sağa doğru, sphenkslerde ise sola doğru oturur şekilde olanlar ve büyük boy çömleklerde ise birbirini takip eden sıralar halindeki aslanlar, sphenkslerden oluşan çömleklerdir. Bunların yanı sıra boğalar, sirenler ve yine aynı şekilde birbirini takip eden hareketli sahneler yer almakta. Ayrıca nadiren rastlanılan aslan, boğa karşılaşması, atlı sürücülere (süvariler..) çeşitli duruşlarda gözükmekte ve yine çok az miktarda sentaurlu sahneler karşımıza çıkmaktadır. Kaplarda uygun şekilde zincir oluşturacak şekilde birbirlerini izleyen lotus çiçekleri ve tomurcuk sıraları bazen Geç Yaban Keçisi tipinde alınma, ama genellikle yeni oluşturulmuş ve daha basitleştirilmiş versiyonlarıyla yer alırlar. (figür8.13e, fakat yanında ekstradan eklenmiş taç yaprakları var.) Mor renk rahatça, özgür bir biçimde, figürlerde ve doldurma motiflerde kullanılmıştır. Buna rağmen planlı, özenli, kaliteli figür çizimleri yapılamamış, ancak koyuluk ve aydınlığın iyi ve dengeli bir biçimde ayarlanması sayesinde çizimlere yakından bakılmaması taktirinde iyi bir sonuç edilmiş izlenimi vermektedirler. Buda çömlekçinin becerisini göstermesinin bir yoludur.Sphenks ve aslanların grubu yaklaşık 600`de başlamış olduğu düşünülüp, buda Erken Korinth`in sonlarından önceye denk gelir. Bu düşünce 560`lara kadar sürer veya diğer bir deyişle bu stil 40 yıl boyunca değişmemekte inat etmiştir. Örnekler Khios`tan daha fazlası Noubratis ve yine Berezan ve Olbia`da; Erythae`da ve Pitane`de az miktarda yapılmışlardır; doğudaki öteki yerlerden ise Koreyra ve Sybaris`de bulunmuşlardır.
Comast grup, kalix üzerinde sphenks ve aslan grubuyla birleşmiştir. Bu iki grupta bazı zamanlarda bayan figürleri ortak çizilmiştir. Comastlarda sarık (mitra) ile poz vermek yaygınlaşmıştır, ama duyu organları sert hatlarla belirtilmiştir. Vücudu örtü ile sarmışlar ve kuşak geçirmişlerdir aynı zamanda başlık takmışlardır. Kadınların ve erkeklerin çizimlerinde sıklıkla siyah figür tekniği tercih edilmiştir. Ancak bunlarda kullanılan giyiniş şekli ve ayakta durur şekildeki betimlemeleri sıkıcı olarak görülür ve sunularda tercih edilmezlerdi. Doldurma motiflerinin yozlaşması ilk olarak sphenks ve aslan tipinde başlamıştır. Doldurma motiflerinin içlerine yuvarlak küçük damlalar ve kazıma halkalar yerleştirmişler veya doldurma motiflerini bu halkaların içlerine koymuşlardır. Bu grupta değişik konular tercih edilmiştir. Bunların başında kümes hayvanları grubu yer almaktadır. Tavuklar ve horozlar en çok tercih edilenleridir. Kenar motifleri oldukça sadedir ve testere-diş örnekleri saplarda yaygın olarak kullanılmıştır. Bu grubun rötuşlarında mor az miktarda kullanılmıştır, ancak morun haricinde beyazdan yararlanılmıştır. Bunların genel etkisi kalixlere hareket kazandırmalarına karşın kümes hayvanlarının erken zamanlarda baştan savma çizildikleri görülmektedir. Buna rağmen lotus çiçekleri ve tomurcuklar koyu zemin üzerine mor ve beyaz boyalar kullanılarak iyi bir şekilde çizilmişlerdir. Smyrna ve Tokra`da ele geçen eserlerden ve yapılan kazılarda çıkan mezar taşlarından ayrıca Rhodos`tan elde edilen veriler sayesinde Comast grubunu 570-540 tarihlerine yerleştirebiliriz, bunların yanında ayrıca kümes hayvanları grubunun üretime ve dağıtıma başlangıç tarihi olarakta 560 yılı söylenmektedir. Dağıtım bakımından sphenks ve aslan grubu en geniş alana yayılanıdır.Bunlar sade ve ufak işçilik örnekleridir. Ele geçen parçacıklar fincanlara aittir. Ve üzerlerindeki şekiller ve bazı ayrıntı süslemeler Lakonya`ya aittir ve yaklaşık 570`e tarihlenirler. Bunlardan başka Berezan`dan ele geçen parçalar, bu gruba ait Noubratis`ten elde edilenlerle Lakonya`dan ele geçen parçalar arasında oldukça ortak özellikler yer almaktadır. Bu ele geçen parçalar araştırmaçılar arasında ilk başlarda yoğun tartışmalara neden olmuştur. Bu seramiklerin üretim yerlerinin Noubratis olduğu iddia edilmiştir. Ancak bunların Khios üretimi olduğu anlaşılmıştır. Kesin olan tek düşünce elde edilen veriler doğrultusunda bunların doğu yunan kuşlu kaselerinin Lakonyada ele geçen taklitleri olduğudur.6. yy`ın ortalarından sonra Khios süslemeli çömlekleri farklılaşmaya başlamıştır. Birçok taklitleri yapılmaya başlanmıştır. Siyah figür tekniği çoğunlukla kantaroslarda taklit edilmiştir. Yeni ve boyutları ufaltılmış figürlere ilave olarak ufak palmetler kenarlara eklenmiştir. Bu düzenlerde kullanılan sarmaşık yaprakları uzar.Erken 6. yy`da Khios seramiğinin geçirdiği değişim dikkate değerdir. Stilin diğer Doğu Yunan şehirlerindeki üretimlerinden farkına varmak çok kolaydır.
KHİOS GRAND STİL
Khios Grand Stilinin başlaması ve üretime geçişi 6.yy`ın ikinci çeyreğine denk gelmektedir. Grand stilde özgür ressamlar ve çömlek ressamları renklerin dizilişlerini gelişi güzel biçimde yapılmıştır. Khios grand stilinde en güçlendiği dönem Arkaik Yunan çömlekçilerinde tür taklidinin başladığı dönemdir; çoğu yunan çömlekçilerinden Euphorbos`a ait tabak parçaları ele geçmiştir.İlk başlarda tek düşünüş tüm Arkaik Khios çömleklerinin üretiminin Naubratis`e ait olduğuydu. Bu düşünce canlanmasındaki en önemli etken küçük form değişikliğiydi. Özellikle grand Stil için ve sade, çoğunlukla ufak kantharoslardan bu değişikliği daha iyi anlıyoruz. Bunlar adak için üretilmiştir. Ayrıca bunlar pişirilmiş daha sonra boyanmıştır. Örneğin bulunan eserlerden birinin üzerinde “Zoilos beni Aphroditeye adadı yazar”. Grand stil tartışmalar Noubratis`ten çok verimli kaynakların elde edilmesinden kaynaklanır. Ancak hiçbir zaman Khiostan ele geçen parçalardan fazla değildir.Grand stilde üretilen eserlerin çoğu sunu olarak verilmiştir. Khios adasında tek verimli yer, tek küçük tapınaktır. Ayrıca dağıtım merkezidir. Noubratis`e nazaran Agean ve Berezan Khios daha inanılır merkezlerdir. Khios seramiğindeki gelişimin başlıca nedenlerinden biri olarakta 6.yüzyılda kendi gücüyle ticarette iyi bir duruma gelmeside gösterilebilir. Çünkü Khios kolonilerdeki pazarını genişletmeyi başarmıştır.P. Dupont`un yaptığı kil analizlerinden sonra Khios seramiği, vazo formları, astarı ve stili ile diğer Kuzey İonya şehirlerinden hemen ayrılır.Khios`un karaktaristik kilinden yapılan analizler sayesinde Grand stilde yapılmış seramiklerin nerelere ihraç edildiğini daha iyi anlamaktayız. Khios`lu çömlekçi veya çömlekçi ustaları gerek form gerekse bezemelerindeki bu karakteri oluştururken bağımsız değillerdir. Onların kaynakları başta Güney İonya olmak üzere, yine batı Anadolu üretimi vazolardır.Bu dönemde ek boya az miktarda kullanılmıştır. Kulplar arasında daha önceden de kullanılan komplike saç örgüsü, dudak kenarlarındaki basit meanderler ve dil motiflerinin kullanımı bitmiştir. Formlarda kulpla dudak arası ve kulpla kaide arası birbirine eşittir.dudak kenarları gene ince bezeme alanına sahiptir. Tipik doldurma motifleri, rozetlerin yarım ve çeyrek kullanımları halen devam etmektedir. Khios Grand stilinde erkeklerin vücutlarında kahverengimsi renk kullanılmıştır. (figür 9.1 ve S.C. 3.4) Kahverengimsi tonun dışında giysilerin mor renkle çizimi ve detaylandırılması mevcuttur. Ele geçen bazı parçalarda bazı detaylandırmalar beyazla yapılmaktadır. Bunların yanısıra figürlerin giysileri yanı sıra kalkanlarındada bulunan bezeme elemanlarının çizimlerinde detaylandırmada mor tercih edilmiştir.Kaynaklar
Vikipedi