Mass Effect 2

Kasumi's Stolen Memory, Arrival: Sascha Dikiciyan Cris Velasco Overlord, Lair of the Shadow Broker: Christopher Lennertz}} | yazar = Mac Walters (liderliğinde) Drew Karpyshyn | seri = Mass Effect | motor = Unreal Engine 3, Mass Effect 3 motoru (PS3) | sürüm = 1.02 (PC) | çıkış = Microsoft Windows / Xbox 360 PlayStation 3 | tür = Aksiyon rol-yapma oyunu Üçüncü şahıs nişancı | biçim = Tek-oyunculu | sınıf = |ESRB=M |OFLCA=MA 15+ |PEGI=18 Mass Effect üçlemesinin, ikinci oyunudur. Mass Effect 2 oyun akışı, ilk ve orjinal Mass Effect içinde verilen kararlardan etkilenir. Uzun asansör yolculukları, Mako ve karmaşık envanter sistemi olmak üzere, pek çok açıdan değiştirilmiş ve sadeleştirilmiştir. Oyun sırasında yapay zeka ile yapılan konuşmalar oyuna daha sinematik bir hava katmış olup, oyuncuların yeni eklenen içerik-duyarlı kesinti sistemiyle oynamaları da mümkün olmuştur. Ayrıca oyuncular artık savaş sırasında mühimmat ve yenilenebilir sağlık sistemine kavuşmuşlardır. Mass Effect'de geçen olaylardan sonra, Normandy tanımlanamayan bir yıldız-gemisinin saldırısına uğramış ve Commander Shepard ölmüştür. Fakat Shepard'ın bedeni kurtarılmış, Illusive Man tarafından idare edilen, insan üstü fanatiği olan bir organizasyon olan Cerberus tarafından yeniden yaşama döndürülmüştür. Shepard nihayetinde bu saldırıdan Reapers denen ve Collectorler adında böceksi bir türü aracı olarak kullanan ırkın sorumlu olduğunu öğrenir. Ayrıca galakside birden ortadan yok olan insan kolonileri konusunda da sorumlunun yine onlar olduğunu düşünmektedir. Shepard, Collectorleri yok edeceği intihar görevine doğru yola çıkmak için artık yeni bir mürettebat oluşturmak ve güven kazanmak zorundadır. Kritik ve ticari bir başarıdır, Mass Effect 2 yayımlandığı ilk haftada dünya çapında 2 milyondan fazla satmıştır, ve bu başarı önemli ölçüde beğeni toplamıştır. Şu anda Xbox 360 için en iyi üçüncü, GameRankings kayıtlarına göre diğer tüm faktörlerde en iyi 14üncü seçilmiştir. Temmuz 2011 tarihinde Metacritic kayıtlarına göre ise Xbox 360 için 70'ten fazla tam ve ortalama 96 puan, PC ve PS3 için ise ortalama 94 puan almıştır. IGN tarafından da Mass Effect 2 modern konsol jenerasyonunun en iyi oyunu olarak adlandırılmıştır. (2005 - devam ediyor.). Oyun akışı Oyuncular tarafından orjinal Mass Effect oynarken verilen belli kararlar, bir biçimde Mass Effect 2 içinde etki sahibi olmuştur. Yeni bir oyuna başlandıgında oyunculara, kayıtlı orjinal Mass Effect profilini içe aktarma seçeneği verilmiştir. Eğer içe aktarma seçilirse, her bir kayıt hakkında özet bilgiler sunularak oyuncuya seçim yapma şansı tanınmaktadır. İçe aktarılan Commander Shepard için istenirse en baştan başlanılabilmektedir. Oyuncular, oyun boyunca yaptıkları seçimlerle Shepard'ın Mass Effect 2 sonunda ölmesini ya da ölmemesini etkileyebilmektedir. Keşfederken, mürettebata yeni takım arkadaşları alan ve bir yandan Collectorleri öldüren oyuncular, aynı zamanda düşman teknolojisi hakkında bilgi toplayarak son göreve etkisi bulunan Normandy için geliştirici yükseltmeler yapabilmektedir. Eğer oyuncunun Shepard'ı sonunda ölürse, oyun-profilini Mass Effect 3 içine aktaramayacaktır. Aynı zamanda mürettebat üyeleri de oyuncunun kararlarından etkilenmektedir, oyunun sonunda tüm mürettebat kurtulabilir veya tamamı ölebilir; bu iki seçenek arasındaki her durum oyuncunun yapacağı seçimlere bağlanmıştır. Mass Effect 2’de bulunan galaksi, orjinal Mass Effect’e kıyasla daha derinleştirilmiştir. Oyuncunun 'basit heyecanlar' için ziyaret ettiği tanımlanmamış dünyalar, orjinal Mass Effect’e kıyasla daha küçük biçimde fakat çok daha fazla detaylandırılmıştır. Mako - ilk Mass Effect’te gezegen keşiflerinde kullanılan - Mass Effect 2’de konseptten çıkarılmıştır. Bunun yerine bir gönderi aracı eklenmiştir, gidilmesi gereken yere oyuncuyu direkt transfer etmektedir. Yükleme sürelerini gizlemek için tasarlanmış uzun asansör yolculukları da tamamen kaldırılmış, yerine yükleme ekranı eklenmiştir. Yapay zeka ile yapılan konuşmalar sırasında kamera pozisyonlaması geliştirilmiştir. Önceden sabit olan kamera, şimdi gezinerek daha sinematik bir hava oluşturmuştur.

Savaş

Mass Effect 2’de savaş, orjinal Mass Effect’e kıyasla radikal biçimde değiştirilmiştir. Oyuncular artık kendilerini medi-jel kullanarak iyileştirememekte, bunun yerine sağlıkları kendi kendine rejenere olmaktadır. Medi-jel artık yalnızca düşen ekip arkadaşlarının yeniden operatif olması için kullanılmaktadır. Bir silahı ateşleme yeteneği artık silahın ısınmasına değil, mühimmat kullanımına bağlanmıştır. Diğer FPS tipi oyunların aksine Mass Effect 2’de standart silahların hepsi aynı tip mühimmatı kullanmaktadır. Oyunda 6 farklı tipte toplam 19 farklı silah mevcuttur, bunun orjinal Mass Effect’e kıyasla daha az olduğu düşünülebilir. İlk oyundaki bombalar, ağır silahlarla değiştirilmiş ve yarı-otomatik silahlar bir silah sınıfı olarak eklenmiştir.

Karakterler

artık yeteneklerinde silahlara yatırım yapmak zorunda değil; bunun yerine, sınıfa özel silahlarla al-başla tipi sistem yerleştirilmiştir, ayrıca kolayca yükseltilebilmektedirler. Hasar yükseltimi, mühimmat kapasite yükseltimi ve silahın nişan alma kabiliyeti yükseltimi konularında araştırma yapılabilmektedir. Zırh sınırlandırmaları kaldırılmıştır ve oyuncular satın aldıkları veya mevcut bulunan zırh parçalarını yükseltebilmektedir. ==ÖzetOlaylar Mass Effect 2 ilk oyunun bitiminden haftalar sonra başlar. Normandy, Geth için devriyedeyken tanımlanamayan bir yıldız-gemisi tarafından vurulur ve bütün mürettebat zorunlu olarak tahliye edilir. Tahliye sırasında, Shepard son mekiğe Joker’i bindirir ve hemen arkasından oluşan patlamalarla çarpar ve uzay boşluğuna gider. Özel kıyafeti delindikten sonra oksijensizlikten boğulmaya ve aşağısındaki gezegene doğru düşüşe başlar. Kurucu takım arkadaşlarından Liara T’Soni yardımıyla, Shepard’ın bedeni bulunur ve insan üstünlükçüsü bir organizasyon olan Cerberus’a teslim edilir ve iki yıl süren bir çalışma sonucunda yeniden hayata döndürülür. Kuşatılmış bir uzay istasyonunda uyanarak Cerberus ajanı olan Jacob Taylor ve Miranda Lawson ile birlikte oradan kaçmalarına yardımcı olur. Hemen ardından Shepard ve Cerberus’un başı olan Illusive Man bir görüşme yaparlar. Illusive Man tüm galakside tamamı ortadan kaybolan insan kolonileri hakkında Shepard’ı bilgilendirir; kendisi bundan Reaperların sorumlu olduğunu, ve Collectorler denen böceksi bir ırk aracılığıyla çalıştıklarını düşünmektedir. Shepard, yeni saldırıya uğramış olan Freedom’s Progress isimli koloniyi ziyaret ettikten sonra, Illusive Man’in teorisine inanmaya başlar ve Collectorlerin durdurulması gerektiği konusunda kendisine yardım etmeyi, hatta daha önce hiçbir geminin geri dönmediği Omega-4 Relay seyahati yapmayı kabul eder. Shepard’ın komutasına Joker ve entegre edilmiş EDI adında bir yapay zeka tarafından pilotajı yapılan yeni bir Normandy verilir. Shepard; Illusive Man’den bir diğer insan kolonisi olan Horizon’ın saldırıya uğramakta olduğu istihbaratını almadan önce, mürettebatına salarian bilimadamı Mordin Solus, tim-komutanı Garrus Vakarian, suçlu Jack ve genetik tasarım olan krogan Grunt olmak üzere dört yeni takım üyesini dahil eder. Herhangi bir Collectorun kontrolünü direkt olarak ele geçirebilen Harbinger adlı Reaperin bizzat katılımına rağmen, Shepard saldırıyı başarıyla durdurur, fakat koloninin büyük bölümü yakalanmış ve Collectorler tarafından kaçırılmıştır. Görevin devamında, Shepard eski takım üyesi olan tim-komutanı Ashley Williams veya Kaidan Alenko ile karşılaşır ve Cerberus ile yakınlığından ötürü araları bozulur. Illusive Man, turianlar tarafından işlevsiz hale getirilen bir Collector gemisinden söz edene kadar olan süreçte Shepard yeni takımını kurmaya devam eder, ekibine - tim-komutanı Tali, Asari justicar Samara ve drell ırkından suikastçi Thane Krios - olmak üzere 3 kişi daha ekler. Oraya yetiştiğinde, öğrenir ki Collectorler aslında Reaperların bir şekilde köleye çevirdikleri Protheanlardır. EDI’ın yardımıyla, Shepard, Collectorler tarafından pusuya düşürülmeden önce Omega-4 relay’den geçebileceği bir yol bulur. Shepard ve Normandy, bu saldırıdan kaçabilmiş olsalar da, Illusive Man’le araları gerginleşir, bunun sebebiyse bu Collector tuzağından Illusive Man’in zaten haberdar olmasıdır. Opsiyonel olarak ekibinin güvenini kazandıktan sonra, Shepard terkedilmiş durumdaki Reaper’ı ziyaret ederek Normandy’i Omega-4 Relay’den güvenli biçimde geçirmesini sağlayacak olan IFF aygıtını ele geçirir, görevin devamında bilincini kaybetmiş bir Geth ele geçirecektir. Gethi aktive etmesi halinde, Legion adını alıp gönüllü olarak takıma katılacaktır. Biraz zaman sonra Normandy, Shepard ve ekibi bir yere ayrılmışken ele geçirilen IFF aygıtının dahili entegrasyonunu tamamlayacaktır. Takımın gemide olmadığı bir sırada, Normandy gemisine çıkan Collectorlerin saldırısına uğrayacak; tek başına kalan Joker (saldırı sırasında oynanabilir olacaktır) ve EDI tarafından kurtarılacaktır. Shepard’ın ekibi Normandy’e döndükten sonra, Collector üssüne gitmek için Omega-4 Relayi kullanacaktır. Üsse zor koşullarda inmeyi başaracak, hala hayatta olan kaçırılmış Normandy mürettebatını kurtaracak ve onları üssün merkezine götürecek yolda ilerlerken savaşacaklardır. Burada Shepard, Collectorler tarafından inşası süren ve yapımında materyal olarak kaçırılmış insanların kullanıldığı yeni bir Reaper olduğunu keşfedecektir. EDI dahi bu Repaerin tam olarak ne maksatla inşa ediliyor olduğundan emin olamamaktadır. Shepard bu insanları yakıt olarak kullanan makineyi yok edecek ve Collector üssünü de yoketmeye hazırlanacaktır. Bir şekilde, bunu yapmadan önce Illusive Man kendisiyle iletişim kurarak, üssü radyasyon dalgalarıyla tüm Collectorlerden temizlemesini fakat yok etmemesini emreder, gerekçesi de üsteki teknoloji ve bilginin Reaperlarla savaşta kullanılabileceğidir. Üssü yoketmek veya sterilize etmek arasında seçim yaptıktan sonra Shepard, uyanan insan-reaper larvasını yokeder. Eğer ekibinden yeterince kişi hayatta kalmışsa, kurduğu bomba patlamadan üsten kaçmayı başaracaktır. Normandy’e yetiştiğinde Illusive Man ile görüşür, ve görev sonucuna göre; yaptıklarından ötürü tebrik edilecek veya kınanacaktır. İnsanlık, Shepard ve ekibinin yaptığı bu saldırıdan ötürü artık Reaperların tüm dikkatini üzerine çekmiştir. Shepard kargo bölümünde görevden sonra hayatta kalmayı başaran takım üyeleriyle buluşurken, bir Reaper filosu galaksinin karanlık uzayında görünür. Eğer Shepard intihar görevinde ölürse, Illusive Man ile yerine Joker konuşacak ve kendisine Shepard’ın efsanesinin asla unutulmayacağını söyleyecektir. Sonrasında Joker, Shepard’ın kefeni üzerine yas tutarken görülür ve görevinin başına döner. Reaper filosu yine de karanlık uzayda görülür.

Karakterler

Yukarıda belirtilen karakterlere ek olarak, Mass Effect 2 ayrıca takım üyesi olarak kullanılabilecek iki DLC karakterine daha sahiptir. Birincisi, Zaeed Massani, bir ödül avcısıdır ve Omega’da bulunur. İkincisi ise, Kasumi Goto, bir hırsızdır ve Citadel’de bulunur.

İndirilebilir İçerik

Mass Effect 2 ayrıca çok çeşitli indirilebilir içeriğe de sahiptir (DownloadabLe Content/DLC). Serideki olay akışlarını değiştiren bazı önemli içerik paketleri de bunlara dahildir. Lair of the Shadow Broker paketiyle Mass Effect’ten kalan Shadow Broker yan-görevi çözülür. Arrival paketiyle, Commander Shepard, Mass Effect 3’e köprü olacak olaylara öncülük edecek, Reaper saldırısıyla ilgili delil bulacağı bir araştırma yapar. Diğer senaryo-bağlantılı indirilebilir içerikler, bağlılık görevlerini içeren; ’Zaeed - The Price of Revenge’ ve ’Kasumi - Stolen Memory’ paketleridir. Ayrıca Normandy Crash Site, Firewalker Pack ve Overlord paketleri de dahildir. ==Geliştirme== | os1=Windows XP (Service Pack 3 ile), Windows Vista (Service Pack 1 ile), veya Windows 7 | cpu1=1.8GHz Intel Core 2 Duo veya eşiti AMD işleyicisi | cpu1rec=2.6+ GHz Core 2 Duo Intel veya eşiti AMD işleyicisi | hafıza1=1GB (XP), 2GB (Vista/Win 7) | hafıza1rec=2GB | gpu1=NVIDIA GeForce 6800 veya daha iyisi, ATI Radeon X1600 Pro veya daha iyisi | gpu1rec=ATI Radeon HD 2900 XT, NVIDIA GeForce 8800 GT veya daha iyisi | sdyeri1=15GB | ağ1=Aktivasyon, internet bağlantısı gerektirmemektedir. Fakat Cerberus Network ve indirilebilir içeriğe erişmek gerektirmektedir. }} Mass Effect 2’nin geliştiridiği 13 Şubat 2008’de doğrulanmıştır. Oyun 2008’de yapılan Electronic Entertainment Fuarında gösterime çıkmamıştır. 3 Şubat 2009 tarihinde, oyunun 26 Ocak 2010’da piyasaya çıkacağı Electronic Arts CEO’su John Riccitiello tarafından, yatırımcılarla yaptığı bir çağrı konferansında doğrulanmıştır. 2 Mart 2009 tarihinde, BioWare ve Electronic Arts tarafından Mass Effect 2 için yeni bir geliştirme ekibinin EA Montreal stüdyosunda göreve başladığı anons edilmiştir. Yeni takımın ana görevi, yarısı orjinal Mass Effect’te görev almış ve diğer yarısı yeni atanmış, hali hazırda çalışmakta olan takıma destek vermekti. BioWare ikinci-başkanı ve CEO’su Ray Muzyka, ’takım bu konuda çok heyecanlandı, tüm diğer BioWare projelerinde bazı harika işler çıkaran Edmonton ve Austin’de çalışan ekiplerimize destek vermek için Montreal’deki yetenek merkezimizi işin içine dahil etmemizin büyük bir fırsat olduğunu düşünüyoruz.’ demiştir. Sonraki gün, BioWare oyunun yeni dizayn projesi hakkında konuşmuştur. Hazirdan 2009’da Mass Effect 2 nihayet E3’te yayınlanmıştır. Fanatiklerine fikir ve kılavuz olabilecek bir demo oynatılmış ve yeni özellikler anlatılmıştır.

Konsol farkları

Mass Effect 2 iki diske bölünmüştür. Daha once Xbox 360 için yalnızca bir disk değişiminin yeteceğini anons etmiş olsa da, BioWare daha sonra final görevi için ikinci disk değişikliğinin de gerekli olduğuna kanaat getirmiştir. Windows kullanıcıları için, oyunun yüklenişi sırasında her iki disk de gerekmektedir, fakat oynamak için yalnızca birinci diski takmaları yeterlidir. Origins örneğine kıyasla Mass Effect 2, disklerinde SecuRom dijital hak yönetimi koruması kullanmamış fakat bunun yerine standart disk kontrol mekanizmasını tercih etmiştir. PlayStation 3 versiyonu ise Windows ve Xbox 360’tan farklı olarak, geliştiricilerin Mass Effect 3’te kullandığı motorun aynısına sahiptir. Xbox 360’ın aksine PlayStation 3, oyunu tek bir blue-ray diske sığdırmayı başarmış olduğundan herhangi bir disk değişimi gereksinimi ortadan kalkmıştır. Orjinal Mass Effect PS3 için yayımlanmadığından dolayı, BioWare, Dark Horse comics isimli bir çizgi-roman şirketiyle birlikte çalışarak Mass Effect: Genesis isimli bir interaktif çizgi-roman üretmiştir. Bu çizgi-roman, oyuncunun hikayeyi anlamasını ve Mass Effect 2’yi etkileyen altı adet kilit kararı vermesini sağlamıştır. Şu anda her üç platform içinde indirilebilir içerik biçiminde mevcuttur.

Ses

Mass Effect 2’nin hazırlanışında 546 karaktere ait 25,000 satırdan fazla metni seslendiren 90 ses aktörü çalışmıştır. Commander Shepard’ın ses aktörü olan Mark Meer; Mass Effect 2’nin ses kayıtlarının orjinal Mass Effect’e kıyasla iki kat daha fazla zaman aldığını söylemiştir. Mass Effect 2 müzikleri Jack Wall, aynı zamanda Sam Hulick ve Jimmy Hinson tarafından bestelenmiş, ek düzenlemeler ve oyuna entegrasyon işi de Brian DiDomenico tarafından yapılmıştır. 19 Ocak 2010’da oyunun müzikleri albüm biçiminde piyasaya sürülmüştür. ==Çıkış== Mass Effect 2, Kuzey Amerika ve Avrupa'da 26 Ocak 2010 ve Avusturalya'da ise 28 Ocak 2010 tarihlerinde kişisel bilgisayar ve Xbox 360 platformları için piyasaya sürülmüştür. Orjinal olarak, oyun yalnızca Xbox 360 platformu için hazırlanacaktı, fakat 17 Ağustos 2010’da Avrupa'da yapılan Oyun Geliştiricileri Konferansında, BioWare oyunun PlayStation 3 için çıkacağını doğruladı. Orjinal Mass Effect’in PlayStation 3 için çıkıp çıkmayacağı konusunda ise, Microsoft, ’yalnızca Xbox 360, tam bir Mass Effect deneyimi yaşayacaktır.’biçiminde yanıtlamıştı.

Pazarlama

Mass Effect 2 için ilk tanıtıcı video 20 Şubat 2009’da gösterilmişti, tanıtımda, Commander Shepard ’çatışma sırasında öldü’ biçiminde yansıtılmıştı. 29 Mayıs 2009’da, ilk tam uzunlukta tanıtım videosu yayınlandı, bu tanıtımda ise, dedikoduların aksine Shepard’ın hayatta kalacağı ve oynanabilir olacağı doğrulanırken, ancak oyunun son görevinde kalıcı olarak ölebileceği gösterildi. altı adet kılavuz ve oyunun bitiş videosunu yayımlamıştır. Mass Effect 2 farklı düzenlemelerle çıkış yaptı. Standart düzenlemenin yanısıra, BioWare; her biri ekstra içerik ve açılabilir nesnelere sahip olan Collectors Edition ve Digital Deluxe Edition adında iki düzenlemeyi daha piyasaya sürdü. Digital Deluxe Edition yalnızca EA’in çevrimiçi marketinde, Impulse ve Steam’de yer aldı. Mass Effect 2’yi desteklemek için, BioWare, EA websitesinde oyuncu-kimliğini gösterenlere oyun-içi ekstralar ve özel ürünler teklif etmiştir. Oyuncular, kodlarını üç parça başlıktan birini almak için Dr. Pepper ürünlerinde ve Origins kayıtlı kopyasına sahip olanlar da Blood Dragon Zırhı için harcayabilmişlerdir. Eğer oyun GameStop veya Play.com’dan erken sipariş edilirse, oyuncuya ekstra olarak Terminus Zırhı ve M-490 Blackstorm Ağır silahı da teklif edilmiştir. Eğer oyun diğer satıcılardan erken sipariş edilirse, oyuncu Inferno Zırhı ve Collector Saldırı Tüfeğine sahip olabilmekteydi. Benzersiz bir erişim koduna sahip bir Cerberus Network Card (Cerberus Ağı Kartı) Mass Effect 2'nin tüm yeni kopyalarıyla birlikte gelmektedir. Bu kart oyunculara, belli indirilebilir içeriklere ücretsiz sahip olma ve Mass Effect dünyasında olan yeniliklerinden haberdar olabileceği Cerberus günlük haberlerini alma izni sağlamaktadır. Fakat bu erişim kodu bir defaya mahsus çalıştığından oyuncu, Cerberus ağına tekrar bağlanmak istemesi halinde ya da 1200 MS/BioWare puanı ödemek durumundadır. 24 Ocak 2011 tarihinde BioWare, Cerberus Ağının artık güncellenmeyeceğini duyurmuştur. Fakat devam eden birkaç haftalık süreçte bilgilendirmeleri sürdürmüş, Mass Effect 3ün yayımlanmasına birkaç hafta kalana dek bilgilendirmelere devam etme taahhütü vermiş, ve bu o sıralar çıkışına bir hafta kalan Arrival adlı indirilebilir içeriği de kapsamıştır.

Resepsiyon

Mass Effect 2 dünya çapında eleştirmenlerden büyük övgüler almıştır. İlk çıktığında, Eurogamer; Official Xbox Magazine UK, TeamXbox ve Hardcore Gamer Magazine gibi oyun dergilerinden mükemmel puanlar almıştır. 14 Nisan 2011’den itibaren eleştiri toplama websitesi olan Metacritic, oyunun Xbox versiyonunu ortalama 96/100 puan | EuroG = 10/10 | OXM = (US) 9.5/10 (UK) 10/10 | MC = (X360) 96 (PC) 94.48% (PS3) 93.17% }} Eleştirilerin çoğu, orjinal Mass Effect’e kıyasla yapılan geliştirmeler başta olmak üzere oyunu birçok açıdan övmüştür. GamingExcellence eleştirmeni Daniel Acaba, Mass Effect 2 için ’orjinaline kıyasen neredeyse her açıdan geliştirilmiştir.’ ve Worth Playıng ise oyun için ’her yönden orjinalini geride bırakan bir geliştirme.’ ifadesini kullanmıştır. Oyun-oynanışı da kritize edilmiş ve böyle kompleks bir rol yapma oyunu için oldukça rahat bulunarak, övgüler almıştır. Eurogamer tarafından bu konuda ’oyunun böylesine anlaşılır ve oynanabilir olması, gerek gelişmiş ve gerekse yeni başlayan oyuncuların böylesine eğlenerek oynamasının sebebi olduğunun kanıtı olmalı’ şeklinde mükemmel bir eleştiri yapılmıştır. Diğer websiteleri ise bu duyguları yankılamıştır; örneğin, Games Radar (dahili) ’iç-burkan drama ile eşsiz bir nişancı aksiyon oyununu mükemmel biçimde dengelemiştir’ demiş ve MEGamers savaş sistemi için ’eşsiz’ ifadesini kullanmıştır. Her nasılsa, bazı eleştirmenler ise oyun-oynanışı konusunda hayal kırıklıklarını ’gözden düştü’ veya ’berbat bir deneyim’ gibi ifadelelerle dile getirmiştir. Mass Effect 2’nin grafikleri de orjinaline kıyasla yapılan geliştirmeler üstüne büyük ses getirmiştir. Level7.nu tarafından yapılan mükemmel bir eleştirisinde ’Mass Effect 2 oyun dizaynında bir dönüm noktasıdır’ ifadesine yer vermiştir. Oyunun teknik konularda yetersiz kaldığı noktalara ve geliştirilen grafiklerine özel bir dikkatle yaklaşılmıştır. GamePro’da grafiklere büyük bir hayranlıkla ’çarpıcı’ yorumunu yaparak övmüştür. IGN tarafından oyuna ses konusunda mükemmel puan verilmiş, müzik ve konuşmaların bir arada çalışmasına ilgi gösterilmiştir. Martin Sheen’in performansınıda ’gösteriyi ele geçiriyor’ biçiminde ifade etmiştir. Ayrıca Gamespot tarafından da vokal ve diyaloglar konusunda komplimanlar yapılmış, vokal kayıtlar için ’muazzam’ ifadesini kullanmıştır.

Ödüller

2010 yılı sonunda Mass Effect 2; Spike Video Oyun

Ödüller

inde
kazandığı En iyi Xbox 360 Oyunu ödülü dahil birçok ödülün sahibi olmuştur. AIAS, GameTrailers ve IGN tarafından 2010’un en iyi oyunu seçilmiştir. Oyunun karakterleri, müzikleri, hikayesi, seslendirme, görseller ve yazılar konularındada ayrıca ödüller almıştır. Ek olarak 2010’da en iyi video oyunu seçilerek Bafta ödülüne ve aynı yıl içinde halk oylamasıyla; en iyi rol oyunu ve ’Yılın En İyi Oyunu’ seçilerek Golden Joystick ödülüne de layık görülmüştür. Çıkışından bu yana, Mass Effect 2 küçük bir miras topladı. 2011 yılında IGN tarafından seçilen ’En İyi 100 Video Oyunu’ arasında yer verilmiş, oyunun; Smithsonian Amerikan sanat Müzesi'nde Video Oyunları Sanatı sergisinde yer alacağı duyurulmuştur. Temmuz 2011 itibariyle, 70 üzerinde mükemmel eleştiri puanı toplayarak, 28 yıllık EA Games tarihinin en çok oylanan oyunu olmuştur.

Teknik meseleler

Bir şekilde oyun yazı boyutunun normal çözünürlüklü televizyonların görüntüleyemeyeceği şekilde biçimlendirildiğine dair şikayetler olmuştur. Fakat BioWare yetkilileri tarafından yapılan açıklamada, bunun ’bir dizayn seçimi olduğu, bir hatadan kaynaklanmadığı’ ve ’konuyla ilgili yakın gelecekte herhangi bir karar veya düzeltme yapılmasının beklenmemesi gerektiği’ kabul ettiğini belirtmiştir. Bu konuda BioWare2’ın yaptığı son bildiri şöyledir:
Potansiyel çözümleri araştırdıktan sonra bu sorunun SDTV sahiplerinden küçük bir kitleyi etkilediğine karar kıldık; fakat bu sorunu başlık güncellemeleriyle çözebilmemiz mümkün değildir. Bu konuda gerekli notlarımızı aldık ve gelecekteki Mass Effect planlarımızda hesaba katacağız. Ayrıca çökmelerle ilgili bazı meseleler olmuştur, tek çekirdekli işlemciye sahip makinelerde video arızaları ve görece uzun yükleme sürelerinden ötürü şikayetler olmuş fakat bu ilerleyen süreçte bir yamayla çözüme kavuşturulmuştur. Ek olarak, kayda alınır sayıda Mass Effect 2 PS3 oyuncusunun raporları da kayıt dosyalarının bozulmasıyla ilgilidir. Anlaşıldığı kadarıyla oyun PS3 platformunda beklenmedik çökmeler yaşıyor ve oyuncuyu PS3’ü yeniden başlatmaya zorluyor; bu durum oyunun yeniden başlatılmasını müteakip kayıt dosyasını bozup devam edilmesini engellemektedir. Topluluktan sorumlu BioWare şefi Chris Priestly şöyle bir açıklama yapmıştır:
Açıkça ifade etmek gerekirse sorunun farkındayız ve çözebilmek için bunu neyin tetiklediğini bulmaya çalışıyoruz. Eğer böyle bir sorun yaşıyorsanız, lütfen bize PS3’ünüz ve nasıl oynadığınız hakkında bilgi veriniz.
27 Ocak 2011 tarihinde, BioWare tarafından; oyunun donmasına veya çökmesine yol açan savaş kayıt hatalarının düzeltilmesine yarayan bir yamaya dair ilk detayları duyurmuştur.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Mass Effect 3
3 yıl önce

Mass Effect 3, 2012 yapımı bilimkurgu-aksiyon rol yapma üçüncü şahıs nişancı video oyunudur. BioWare tarafından geliştirilen oyun Electronic Arts tarafından...

BioWare
3 yıl önce

RPG oyunları arasında gösterildi. BioWare, 2010'da Mass Effect'in devam oyunu olan Mass Effect 2'yi yayınladı. Oyun, eleştirmenler tarafından övgü yağmuruna...

BioWare, 1995, 1996, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2005, 3B
Francesco Quinn
3 yıl önce

Transformers: Dark of the Moon 'da Dino karakterine sesini vermiş ve ayrıca Mass Effect 2, Quantum of Solace ve Endwar gibi video oyunlarında da yan karakter...

Lance Henriksen
3 yıl önce

Jedi Master Gnost-Dural (seslendirme) Mass Effect 2: Arrival (2011) - Amiral Steven Hackett (seslendirme) Mass Effect 3 (2012) - Amiral Steven Hackett (seslendirme)...

Yvonne Strahovski
3 yıl önce

aksanını çok kısa da olsa kullanmaktadır. Ayrıca EA Games'in oyunu olan Mass Effect 2'de Miranda'yı canlandırmıştır. Square Enix oyunu olan The 3rd Birthday'de...

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad
7 yıl önce

Cephesi'ni konu alan ek paket 30 Mayıs 2013'te yayınlandı. Oyunun müziği, Mass Effect trilojisindeki ana bestecilerinden biri olan Sam Hulick tarafından bestelendi...

Reloaded
7 yıl önce

Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Mart 2012.  ^ "mass effect 3 xbox 360 and pc versions pirated ahead of tomorrow's release"...

Delta Cephei
3 yıl önce

arXiv:1409.8628 $2. Bibcode:2014ApJ...794...80E. doi:10.1088/0004-637X/794/1/80.  ^ Evans, Nancy Remage (2013). "BINARY CEPHEIDS: SEPARATIONS AND MASS RATIOS IN...