Niccolo Piccinni

Kısaca: Niccolo Piccinni (d. 16 Ocak, 1728 Bari, İtalya – ö. 7 Mayıs, 1800 Passy, Fransa) senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir ned ...devamı ☟

Niccolo Piccinni (d. 16 Ocak, 1728 Bari, İtalya – ö. 7 Mayıs, 1800 Passy, Fransa) senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir. Yaşamı Piccinni Bari'de doğdu. Babası da bir müzisiyendi ama oğlunun ayni mesleğe girip müzisiyen olmasına karşıttı. Sonunda Piccinni, Bari Piskoposu'nun aracılığı ile Napoli müzik konservatuarlarından birine girerek "Leonardo Leo" ve "Francesco Durante" adlı müzik hocaları altında çalışıp bu kurumdan mezun oldu. Piccinni'nin bestelediği ilk opera olan Le donne dispettose 1755de yapımlandı. Piccinni 1756da kendi talebesi olan bir soprano şarkıcı, Vincenza Sibilla, ile evlendi. Ama eşinin evlilikten sonra sahneye çıkmasını önledi. İsminin bilinip yayılmasına neden olan, kariyerinin erken yillarının şaheseri, librettosu Goldoni tarafından hazırlanmış olan La Cecchina, ossia la buona Figliuola adlı bir opera buffo janrında bir opera olup, bu eser 1760da Roma'da prömiyer temsilinden sonra iki yıl devamlı sahnelendi. Sonra da Avrupa'daki opera-evlerinde devamlı temsil edilerek çok büyük sükse kazandı. Bu eser, Mozart'in eserlerinin hazırlanmasına kadar, 18. yuzyılın en başarılı opera eseri olduğu bildirilmektedir. Bu eser 18, yüzyıl müziksel operasında bir devrim olmuş ve yeni bir çağ açmıştır. Eserde bir güldürcü komediye müziğin uygulaması, komedinin operada dramatik öge olarak baş yeri almasının ilk örneklerinden biri olmuştur. Carlo Goldoni'nin tiyatro oyunlarına getirdiği içten bilinçli sentimental komedi unsurunun müziksel klasizm dilinde ilk ifadesi bu eserde görülmektedir. Bu eserdeki Piccinni'nin sentimental aryalarının içeriçindeki sanki ah edip içini çeker gibi yaylı sazlarla sağlanan refakat, dayandığı sıcak bir yastık gibi armoni ve ince işlenmiş melodi akışı 18. yüzyıl muziksel klasizminin baş unsurları olmuştur. Bu eser o kadar popüler olmuştu ki giyimde kadın moda elbiselerine, satış dükkanlarına ve hatta evlere La Cecchina ismi verilmeye başlamıştır. 1766'da Piccinni, Kraliçe Maria Antuanet tarafından Paris'te yaşayıp çalışmaya davet edildi. Bundan sonra Paris'te çalışmaya başladı ve bu şehirin müzik zevklerine uygun olarak hazırladığı "grand opera" janrındaki eserleri daima başarı kazandı. Bu şehirdeki opera direktorleri şehrin ünlü iki opera bestecisi olan Piccinni ile Gluck arasinda bir rekabet hatta bir muziksel kavga ortami yaratmaya calistilar ve opera seyircisi "Piccinnistler" ile "Gluckistlar" olarak ikiye bolundu. Ozellikle her iki besteci de ayni konulu ama ayri ayri Iphigénie Tauride'de ve Iphigénie eserlerini yapimladilar. Bircok gozlemci 1780de Gluck'un Paris'ten ayrilmasini onun bu rekabet kavgasini Piccinni'nin kazandigina yormuslardir. Bu rekabet devam etmis ve 1787de Gluck'un olumunden sonra Piccinni'nin onun adina bir heykel aniti dikilmesi teklif Gluckistlerin itirazlari sonucu kabul edilmemistir. 1783'de Piccinni'nin cok basarili "Didon" adli eseri yapimlanmistir. Ayni yil Fransa kraliyet idaresi kendisine bir emeklilik maasi baglamistir. Fakat 1784 yilinda sahnelen eski eserleri ve yeni "Penelope" adli eseri, ozellikle Paris'e gelmis olan "Antonio Sacchini" ve Antonio Salieri eserleri ile rekabette oldugu icin cok basarili olmamais tir. Fransiz Devrimi ile Piccinni zorluklarla karsilasmistir. 1791'de emeklilik maasi kesilmistir ve Jacobin politikaci ile evlenmis olan kizi nedeniyle kisa nuddet hapiste kalmistir. 1793'de once N apoli ve sonra Venedik'e gidip oralarda "Griselda" adli eserinin yapimlanmasi ile ugrasmistir. 1798'de Paris'e geri donmustur ve Paris Konservatuari'nda mufettis olarak gorevlendirilmistir.Fakat sagligi iyi olmadigi icin bu gorevde pek katkida bulunamamistir. Piccinni 7 Mayis, 1800da Paris yakinlarinda Passy'de olmustur. Eserleri

Bestediği hakkında şüphe olan opera eserleri

* Berenice (opera seria, libretto Benedetto Pasqualigo, yak. 1764., Napoli) * Il conte bagiano (intermezzo, 1770, Roma) * La lavandara astuta (opera buffa, 1772, Lucca) * L'enièvement des Sabines (1787, Parigi) * Der Schlosser (1793) * Sermiculo (intermezzo) * La pie voleuse, ou La servante de Valaiseau * Les mensonges officieux (opéra comique, libretto Giuseppe Maria Piccinni, Paris) * Les fourberies de marine (opéra cominque, Paris) * I portentosi effetti (opera buffa) * Le donne di teatro * Amante in campagna (intermezzo) * Le Cigisbé (opéra comique, Paris) Dipnotlar Ayrıca bakınız * Ünlü operalar listesi * Opera bestecileri listesi Dış bağlantılar * Hollandaca Wikipedia "Niccolò Piccinni" maddesi (Hollandaca) (Erişme: 22.2.2010) * İngilizce Wikipedia "Niccolò Piccinni" maddesi (Erişme: 22.2.2010) * IMSLP sitesinde "Piccinni, Niccolò" maddesi (Erişme: 22.2.2010) * i: "CPDL - Choral Wiki" sitesinde "Piccinni, Niccolò" maddesi * Pierre-Louis Ginguené: Notice sur la vie et les ouvrages de 'Niccolo Piccinni'''. Paris, 1801. * Wolfram Ensslin: Niccolò Piccinni: Catone in Utica. ISBN 978-3-631-49810-1.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.