Stereolab
Bir seri değişiklik ve uyarlamanın ardından 1990'ların ortalarında Stereolab'ın Tim Gane, Laetitia Sadier, Mary Hansen, Morgane Lhote, Andrew Ramsay ve Duncan Brown'dan oluşan sabit kadrosu ortaya çıktı. 1996'da "Emperor Tomato Ketchup"ı kaydeden ekip de buydu, yine de çok geçmeden bas gitar önce Brown'dan Richard Harrison'a, ondan da Simon Johns'a geçti.
Emperor Tomato Stereolab'ın tanınmasında bugüne kadarki en etkili kayıt oldu. Aslında bu bir yandan da daha renkli, şamatalı müzik yerine Stereolab'ın doğal, sade tarzının tercih edilişiydi. Bu süreç '97 güzünde çıkardıkları dokuzuncu LP'leri "Dots and Loops"a kadar da sürdü.
1991'de Tim Gane ve Laetitia Sadier'ca kurulan Stereolab dinleyicilerin beklentilerini sürekli gerçekleştirerek, turnelere hemen hiç ara vermeyerek müzik yapıyor. 1992'de "Peng" toplamasındaki ilk sunumlarından beri eleştirmenlerden iyi ve kötü yorumlar alırlarken, seçkin bir dinleyici kitlesine sahip oluyordu.
Pek çok topluluk Birleşik Krallık'la sınırlı bir üne sahip olurken Stereolab Avrupa, Japonya ve Amerika'da geniş yankılar buldu. 1993'te ilk kayıtlarını çıkaracak olan Elektra'ya imza attı.
Stereolab ve bazı diğer grupları (Tortoise, Labradford, Broadcast, Nurse With Wound, Turn On, The Notwist gibi) kolleksiyoncular için çekici kılan özellik, zamanının ileri teknoloji disklerinde sunulan kayıtların posta yolu ya da elden dağıtılıyor oluşuydu. Bu, bugün de geçerli.
1991 mayısındaki "Duophonic Super 45" 45'liğinden beri Stereolab'ın sade tutumu meyvelerini verdi. Liste başarılarının haklarında çıkan olumlu yazılarla birleştiği bu başlangıç döneminde Stereolab artık daha büyük ynayabileceğini hissediyordu.
1995'te topluluk bu konumunu sağlamlaştırıyor, yeni ve etkileyici atılımlardan ziyade sahip olduğu dinleyici kitlesini sahip çıkıyordu.Charles Long ile birlikte yaptıkları "Music From The Amorphous Body Centre" isimli bir heykel projesi için kaydettikleri 10.000 CD bir günde satıldı, bununla beraber eleştirmenlerce beğenildi ve listelerde başarı yakaladı.
Bunu son derece ender bulunan 45'likler ve daha önce yayımlanmayan eserlerin toplandığı "Refried Ectoplasm"ın çıkışı izledi. "İndie" listelerinde bir numaraya yükselerek adlarindan söz ettirdiler. Pulp ile birlikte de sahne almaya başladılar.
Sean O'Hagan da toplulukla yakından ilişkili bir isim. Bir zamanlar üyesiyken daha sonra ayrılsa da katkılarını sürdüren O'Hagan'la birlikte Chicago'da müzik yapmaya devam ettiler. Tortoise'den John McEntire ile de biraraya gelerek geleceğin caz sesleri olabilecek melodilerle sonuçlanan çalışmalarda bulundular.
"Dots and Loops" aynı şekilde bağımlılık yaratan bir albüm oldu. Ekipte öncekinden farklı olarak "Mouse On Mars"tan Andi Toma ve Jan St. Werner de katkılarda bulundular. Sonuç en kolay bulunabilen Stereolab albümü oldu. Kendi tarzlarını en iyi yansıttıkları bu çalışma ile '60'ların Fransız popüle müziğini hatırlatıyorlardı. Sadier ve Avustralyalı yardımcı şarkıcı Mary Hansen'in şantözvari seslendirmeleri bunda etkili oldu.
Bir yıl sonra 1998 ekiminde yayınlanmamış ve az bulunan eserlerinin üçüncü kısmını da çıkardılar: "Aluminum Tunes"... Yukarda adı geçen ve 1995'ten beri beklenen Charles Long sanat sergisi projesi de böylece ulaşılabilir kılındı.
İki yıl aradan sonra Eylül 1999'da "Cobra And Phases Group Play Voltage In The Milky Night" isimli LP'lerini çıkardılar. 15 şarkının hepsi de kurucular Tim Gane ve Laetitia Sadier yazılırken kayıt ve karıştırma (miks) işlemleri topluluğun diğer üyelerinin yanısıra John McEntire ve ilk kez olmak üzere Jim O'Rourke tarafından yapılır. O'Rourke daha önce aralarında Faust, Sonic Youth, Oval ve Plush'ın da olduğu pek çok isimle çalışmıştı. Aynı yıl "Eureka"isimli solo çalışmasını da yayınladı. Stereolab'ın albümündeki ayarlamaları da nefes kesiciydi... "Dots and Loops"taki köklere sadık kalarak daha geniş açılımlarda bulundular.
"Cobra and Phases"ın çıkışından önce albümde yer almayan 3 parçayla beraber yer alan "The Free Design" parçasının bulunduğu bir 45'lik albümü Stereolab diskografisindeki yerini almıştı. Önemli Fransız şarkıcı Brigitte Fontaine'nin de katkıda bulunduğu yine sınırlı bir başka albüm de ağustos başında çıkarıldı.
Altı ay içinde Stereolab aynı çekirdek kadronun O'Hagan'ın da yardımıyla yaptığı kayıt setiyle yeni binyıla hazırdı. Ocak 2000'de Londra'da kaydedilen çalışmalar "The First Of The Microbe Hunters" adıyla sunuldu. Mayıs ayında çıkabilmesinin nedeni ise yoğun turne takvimiydi. Japonya ve Güney Amerika'ya gitmeden önce Amerika ve Kanada'da uzun süreli gezilere çıkılırken Sonic Youth ile birlikte de konserler verildi.
Uncut dergisi yazarı David Stubbs Stereolab'ın 1999 yılı albümü "Cobra and Phases" için "eşsiz ve mükemmel, yıllardır beklenen ama gelemeyen bir çalışma" diyordu. Aynı yorum, dört parçalık "Captain Easychord" küçük albümünü takiben 2001 eylülünde çıkan "Sound-Dust" için de geçerli olabilir. "Sound-Dust"ın bir özelliği de uzun soluklu üye Morgane Lhote'un çalışmalara katılmamış olmasıydı, zira bu albümlerden hemen önce toplulukla yollarını ayırmıştı.
2002 yılında BBC oturumlarının kaydı Stereolab'ın 1991 temmuzundan 2001 ağustosuna uzanan hikayesini gözler önüne seriyordu. 32 parçanın yer aldığı bu çalışma topluluğun tarihçesi ile ilgili önemli bilgiler veriyordu. Aynı yıl Laetitia Sadier, Pram'ın da payının olduğu "Socialism Ou Barbarie" isimli bir toplama albüm yayınladı.
Mary Hansen, 2002 sonunda bir bisiklet kazasında talihsiz bir şekilde yaşama veda etti. Kararsız bir şekilde Stereolab müzik yapmayı sürdürdü, öncelikle de Fransa'da, Bordo'nun hemen kuzeyinde "Instant 0" isimli stüdyolarının inşaatını bitirdiler. Burada bahar boyunca "Instant 0 In The Universe" ve "Margarine Eclipse" isimli çalışmalarını tamamladılar.
Kalabalık ve yetenekli müzisyen ekibiyle Stereolab elektronik müziğe kendine özgü bir şekilde yaklaşmayı bildi. Dünyanın dört bir yanında kendisini severek dinleyen seçkin bir dinleyici kitlesine sahip olan topluluk müzik yapmayı sürdürüyor.
Bu konuda henüz görüş yok.