Tab'î Mustafa Efendi

Kısaca: Tab`î Mustafa Efendi (?, Üsküdar -1774), 18. yüzyılın en tanınmış Türk bestekârlarındandır. ...devamı ☟

Tab`i Mustafa Efendi (?, Üsküdar -1774), 18. yüzyılın en tanınmış Türk bestekarlarındandır.

İstanbul`da Üsküdar`da doğmuştur. Babası ulema`dandır. Doğum tarihi kesin olarak bilinmemektedir. Ölüm tarihinin ise 1770-1774 yılları arasına düştüğü sanılmaktadır.

Sultan III. Osman döneminde (1754-1757) müezzin-i şehryari olan Tab`i Mustafa Efendi, 1758 yılında Kapıcılar Katibi olmuştur. Tab`i Mustafa Efendi`nin III. Ahmed devrinde (1703-1730) ve Lale Devri`nde (1718-1730) bestekar olarak kendisin göstermiş, bu şöhreti saray müzisyeni olarak I. Mahmud devrinde (1730-1754) doruğa çıkmıştır.

Tab`i Mustafa Efendi sülüs ve nesih hattatı olarak da şöhret kazanmıştır. Şairlik yönü de bulunmaktadır. Şiirlerinde “Tab`i” mahlasını kullanmıştır.

Buselik-Aşiran Kar`ın güftesi 65 mısra oluşmakatdır. Bu çok büyük ve uzun eseri, en geç 1724 tarihinde, yani Lale Devri`nin ortasında, 6 bestekar müştereken bestelemişlerdir: Bekir Ağa (1685-1759), Kara İsmail Ağa (?-1724), (sadrazam)Hekimoğlu Ali Paşa (1689-1758), İbrahim Çavuş (?-1740?), Ahmed Çavuş ve bunların en genci olan Tab`i Mustafa Efendi.

1760`lı yıllarda Galata`daki evinde inzivaya çekildikten sonraki hayatı hakkında hiçbir bilgi yoktur. Bu terk edilmişliğin sebebi bilinmemektedir. Bu inzivaya çekilişten sonra unutulmuş olan Tab`i Mustafa Efendi`nin 1770`li yıllarda öldüğü sanılıyor.

Sanatı

Tab`i, Türk musikisinin en büyük ve dikkate değer bestekarlarındandır. Elimizdeki eserlerdeki eda ve tavır çok asil, ve nağmelerin işlenişi son derece sanatlıdır. Orijinal ve lirik üslubuyla zamanındaki bestekarlar arasında sivrilmiştir ve kendinden sonrski sanatkarları etkilemiştir.

Usul-makam, makam-güfte ilişkisi kusursuz bir prozodi duygusu ile işlenmiştir. Makam geçkileri, terennümler üstün bir zevkle oluşturulmuştur.

Bestekarın elimizdeki eserleri 4 Saz eseri, 1 Kar, 12 Beste, 8 Ağır Semai ve 9 Yürük Semai olmak üzere toplam 34 tanedir. Bunlar arasında Beyati Yürük Semai "Gül yüzlülerin şevkine gel nuş edelim mey" ve Sazkar Beste "Hemişe dilde suhan elde sazkarımdır" en çok bilinen ve sevilen eserlerinden ikisidir.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.