Üç Boyutlu Ses

Kısaca: Üç boyutlu ses veya İngilizce adıyla "``environmental audio``" veya "``surround sound``", seslerin geliş yönlerini gerçekçi bir şekilde ayarlama teknolojisidir. Örneğin, kullanıcının arkasından gelmesi gereken su sesi gerçekten de arkasından geliyormuş gibi yollanır. ...devamı ☟

Üç boyutlu ses
Üç Boyutlu Ses

Üç boyutlu ses veya İngilizce adıyla "``environmental audio``" veya "``surround sound``", seslerin geliş yönlerini gerçekçi bir şekilde ayarlama teknolojisidir. Örneğin, kullanıcının arkasından gelmesi gereken su sesi gerçekten de arkasından geliyormuş gibi yollanır.

Gerçek üç boyutlu ses

Üç boyutlu sesi yaratmanın en basit ve en gerçekçi yolu bu ses için gerekli sayıda hoparlör kullanmaktır: örneğin sinemalarda veya 5.1 ve 7.1 ses sistemlerde bu teknoloji kullanılır. Bu tür teknolojilerde başarının en önemli faktörü hoparlörlerin kullanıcılara göre olan pozisyonlarını doğru ayarlayabilmektir.

Bu pozisyona olan hassaslık, bazı ortamlarda sorun çıkartabilir: örneğin sinemada bir filmi ortadan ve sol köşeden izlemek arasında muazzam farklar olmaktadır. Dolayısıyla, büyük yatırımlarla yaratılmış bir gerçek üç boyutlu ses sistemini aynı anda kullanabilecek kullanıcı sayısı kısıtlı olmaktadır.

Gerçek üç boyutlu sesi yaratırken gerçekliğe yaklaşmak için hoparlör sayısını artırmak gereklidir: sağ, sol, orta, ön, ön sol, ön sağ, ... , alt sol, alt orta, alt ön orta derken gerekli hoparlör miktarı artmakta ve bunları bir odaya koymak zorlaştırmaktadır. Aynı zamanda, yüksek sayıdaki hoparlörün seslerini saklamak, üretmek ve senkronize etmek maliyetleri artırmaktadır.

Sanal üç boyutlu ses

Öte yandan, bu konuyla ilgili başka bir ilginç nokta vardır: insanlar iki kulakları olmasına rağmen üç boyutlu ses duyabilmekte, yukarıdan, aşağıdan, önden ve arkadan gelen sesleri ayırt edebilmektedir. Dolayısıyla, sadece iki hoparlör kullanarak insanlara üç boyutlu ses izlenimi vermenin mümkün olması beklenir.

Sanal üç boyutlu sesi yaratırken farkdilen en basit iki fenomen kulaklar arası ses şiddeti farkı (interaural intensity difference) ve kulaklar arası zaman farkıdır (interaural time difference). Daha detaylı bilgi için sağ ve sol taraftaki şemalara bakabilirsiniz. Bu iki fenomeni bir araya getirerek ve lineer olmayan kombinasyonlar kullanarak sesi kullanıcının sağ kulağının yanından çıkartıp, önüne (tepesine değil, önüne) ve ardından da sol tarafında getirebiliriz. Buna ek olarak, hafifçe bas seviyeleriyle oynayarak arkasına da simetrik şekilde geçirebilir, klasik "helikopter" efektini çok az efor sarfederek (sesi yer yer kısarak ve senkronizasyonu ile hafifçe oynayarak, başka bir deyişle sadece çarpma ve toplama yaparak) yaratabiliriz.

Sanal aleme dökmesi daha zor olan fenomenler ise ortamın kendisi ve kulakla alakalı olanlardır:

  • Eğer dikkatli bakacak olursak, kulağın son derece asimetrik ve her yönden değişik kavislere sahip bir yapısı olduğunu görebiliriz. Bu kavisler, kulağın özellikle orta ve yüksek dalga boyunda (6 ile 15 santimetre arası) olan ses frekanlarına yönüne bağlı olarak filtrelemesine olanak sağlar.
  • Ortam ile alakalı olan fenomenler ise yankı gibi basitçe taklit edilebilenlerden küçük çıkıntılar gibi karmaşık denklemlerle ancak çözülebilenlere kadar büyük bir dalda değişiklik gösterir.


Genelde piyasada bulabileceğiniz sanal üç boyutlu ses üreticileri kulaklar arası ses ve zaman farkı, yankı ve basit dalga boyu şiddeti oynamaları yaparak gerçekçi sonuçları az işlemci kullanarak üretebilmektedir.

Linkler



Kaynaklar

Vikipedi

İlgili konular

hoparlör

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

5.1 Çevresel Ses Düzeni
3 yıl önce

5.1 Çevresel Ses Düzeni, altı kanallı üç boyutlu ses sistemleri için kullanılan ortak addır. 5.1, ev sinemalarında en sık kullanılan yerleşim düzenidir...

3D
3 yıl önce

ile şunlardan biri kastedilmiş olabilir: Üç boyutlu uzay Üç boyutlu film Üç boyutlu giydirme‎ Üç boyutlu ses 3D - R&B üçlüsü TLC'nin 2002 çıkışlı üçüncü...

3. boyut, Zaman
70 mm
6 yıl önce

yansıtıldığında üç boyutlu ses manyetik şeritlerinin ilavesi için, ham film üzerindeki deliklerin (perfore) her iki yanına da 2.5 mm ses kuşakları eklenmesiyle...

70 mm, 35 mm, Film, Çerçeve oranı, Üç boyutlu ses, Perfore, Dijital ses, Ham film, Film formatı
3 (anlam ayrımı)
6 yıl önce

alem—içinde bulunduğumuz mekânı Üç boyutlu ses Üç İmparatorluk Kulesi—Bina Üç Paşalar—Üç Paşalar İktidarı olarak bilinen yapı Üç Adalar—Antalya Kemer ilçesi...

DirectPlay
6 yıl önce

nesnesinin Create3DSoundBuffer metodu kullanılarak her oyuncuya özel bir üç boyutlu ses kanalı verilebilir! Görüldüğü üzere, DirectPlay ile çok hızlı bir şekilde...

DirectPlay, Bluetooth, DCOM, DirectPlay Voice, DirectX, Modem, NAT, TCP/IP, UPnP, Üç boyutlu ses, İletişim protokolü
Giriş cihazı
6 yıl önce

Mekanik hareket, ses, görsel, vb. Giriş sürekliliği: Anlık, sürekli Serbestlik derece sayısı: İki boyutlu geleneksel fare, üç boyutlu yön belirleme cihazı...

Ekokardiyografi
6 yıl önce

yapıların üç boyutlu görüntülerini yeniden oluşturma yeteneği, doğuştan biçimlendirilmiş kalbin anlaşılması için eşsiz kılar. Gerçek zamanlı üç boyutlu ekokardiyografi...

Ekokardiyografi, Frekans, Kalp, Kulak, Saniye, Ultrason, Piezoelektrik transducer
Kontralto
3 yıl önce

terim bazı müzik araçlarının ses genişliğini belirtmek için de kullanılır. 1855'te yapılan, viyolaya benzer, geniş boyutlu ve kalın sesli müzik aracı da...