Age of Empires II: The Age of Kings (İmparatorlukların Çağı II: Kralların Çağı): Age of Empires Serisi`nin üçüncüsü olan gerçek zamanlı strateji oyunu. Oyun genel anlamda orta çağda gerçekleşen savaşları ve dünya tarihine yön veren askeri seferleri konu almıştır. Orta çağda askeri güçleri ile öne çıkmış olan bazı ırkları içeriyor olması oyunun beğenilmesinde önemli bir etken olmuştur.
Oyun
Oyuncu farklı özelliklere sahip olan ırklardan birini kontrol ederek güçlü bir medeniyet kurmaya ve karşısındaki oyuncuyu yenmeye ya da verilen bir görevi başarmaya çalışır. Oyuncu medeniyetini geliştirdikçe bir üst çağa geçme olanağı bulur. Her çağda yeni birimler üretme, yeni binalar inşa etme ve yeni teknolojiler geliştirme hakkı kazanıldığı için çağ atlamak oyunda önemli bir yere sahiptir.Oyunda sırasıyla Karanlık Çağ (Dark Age), Feodal Çağ (Feudal Age), Kale Çağı (Castle Age) ve İmparatorluk Çağı (Imperial Age) olmak üzere 4 çağ bulunur.
Yeni bina inşa edebilen ve harita üzerinde bulunan kaynakları (yiyecek, odun, altın, taş) toplayabilen işçiler, sahip olunması gereken güçlü bir ekonominin temelini oluşturur.
Binaları ve işçileri koruyabilmek veya düşmanı yok etmek için askerlere ihtiyaç vardır. Oyunda süvari, atlı/yaya okçu, kılıçlı/kargıı piyade gibi farklı asker sınıflarının bulunması ve her sınıfın farklı özelliklere sahip olması ordudaki asker dengesinin iyi ayarlamasını zorunlu kılar. Bunların yanında her askerin farklı miktarlarda kaynak karşılığında üretilebiliyor olması asker tercihini önemli ölçüde etkilemektedir.
Belirli miktar kaynak karşılığında yapılan geliştirmeler askerlerin çatışmalardaki üstünlüğünü ve işçilerin çalışma kapasitelerini artırdığı için oyunda önem verilmesi gereken bir diğer unsurdur.
Değişkenlerinin fazlalığı, yaşanmış olayları konu alması ve gerek ırklar gerekse askerler arasındaki dengenin "büyük ölçüde" sağlanmış olması nedeniyle oyun geniş kitleler tarafından beğenilmiş ve uzunca bir süre en iyi strateji oyunu olarak kabul edilmiştir.
Irklar
Oyunda güçlü ve zayıf yönleri bulunan, eşsiz bazı teknolojilere veya askere sahip olan ve kendi dillerinde konuşan 13 gerçek ırk bulunmaktadır. İnşa edilen binaların mimari özellikleri de ırklara göre değişmektedir. Mimari tarza göre ırklar dört gruba ayrılırlar:Batı Avrupa | Kuzeydoğu Avrupa | Asya | Ortadoğu |
---|---|---|---|
| | | |
Standart oyun
Standard Game menüsünde 3 seçenek bulunmaktadır:
- Random Map (Rasgele Harita): Oyun bir Şehir Merkezi (Town Center) bir atlı ve 3 (Çinlilerde 6) işçiyle başlar. Amaç diğer oyuncunun medeniyetini yıkmaktır.
- Regicide (Kral Öldürme): Rasgele Harita`dan farklı olarak oyun daha fazla işçi, bir kale ve bir de kral ile başlar. Amaç karşı tarafın kralını öldürmektir.
- Death Match (Ölüm Maçı): Rasgele Harita`dan farklı olarak oyun çok büyük bir kaynak stoğuyla başlar. Amaç aynıdır.
Görevler
Oyunda, bir tanesi oyunu öğretme amaçlı olmak üzere 5 ana başlıktan oluşan bir görev (campaigns) menüsü vardır:
- William Wallace: İskoçların İngilizlere karşı direnişi
- Joan of Arc: Yüz Yıl Savaşlarında Fransız direnişi
- Saladin: Haçlı seferleri ve Kudüs`ün müslümanlarca fethi
- Genghis Khan: Asya ve Avrupa`da Moğol istilası
- Barbarossa: Kutsal Roma Cermen İmparatoru Barbarossa`nın seferleri
Çok oyunculu
Oyun aynı anda -en fazla- 8 oyuncunun birlikte oynamasına da olanak tanıyor.
Hileler
| SONUÇ |
---|
| Kobra araba |
| 1000 taş |
| 1000 odun |
| 1000 altın |
| 1000 yiyecek |
| Haritayı göster |
| Gölgeleri kaldır |
| Oyunu hızlandırır |
| Doğayı kontrol eder |
| Oyunu kaybettirir |
| Kendinizi öldürür |
| # numaralı rakibi öldürür |
| Düşmanları öldürür |
| Oyunu kazandırır |
Yenilikler
Age of Empires ve o güne kadar kadar yapılmış olan strateji oyunları dikkate alındığında Age of Kings`te birçok yenilik bulunmaktadır.Diziliş türleri
Bir çok strateji oyunundan farklı olarak Age of Kings`te birden fazla askere hareket emri verildiğinde askerler önce düzene girerler. Ardından grup, en yavaş askerin hızında hareket eder. Dört adet diziliş türü vardır.- Sıkı Düzen (Line Formation): Okçular için uygundur. Kılıçlı askerlerin grubun içine sızması önlenir böylece daha az kayıp verilir.
- Ayrık Düzen (Staggered Formation): Düşman okçuların isabet yüzdesinin düşmesini sağlar.
- Bölünme (Flank Formation): Diziliş türündem çok ani manevra yöntemidir. Özellikle mangonel (Mangonel, Onager, Siege Onager) atışından kurtulmak için kullanılır.
- Kutu Düzeni (Box Formation): Korunması gereken birim ortaya alınır.
Yapay zeka seçenekleri
Sürekli yapılması istenen bir görev için bir kez emir verme olanağı tanır.
- Devriye (Patrol): Asker(ler) bulunduğu nokta ile işaretlenen nokta arasında devriye gezer. Düşmanın yaklaşması durumunda saldırır ve tehlike geçtikten sonra devriye gezmeye devam eder.
- Koruma (Guard): Asker(ler) belirlenen birim ya da binayı korur. Düşmanın yaklaşması durumunda saldırır ve tehlike geçtikten sonra görev alanına geri döner.
- Takip (Follow): Asker(ler) işaretlenen birimi, arada farkedilmemesini sağlayacak kadar mesafe bırakarak takip eder.
Diğer yenilikler
- Kara Ticareti
- Teknoloji ağacı: Geliştirmelerin ve araştırmaların listelendiği tablo.
- Harita Düzenleyicisi (Map Editor) ile yeni senaryo oluşturma olanağı.
- Daha büyük haritalar.
Oyunun elde ettiği başarılar
- 2000 yılı itibariyle (1 yıl içinde) 2 milyonun üzerinde kopya dağıtıldı [1]
- GameSpot Awards: Yılın Strateji Oyunu [2]
- Academy of Interactive Arts and Sciences (AIAS): [3]
- Yılın Strateji Oyunu
- Yılın Bilgisayar oyunu
- Öykü ve Karakter Geliştirmede Üstün Başarı
Kaynaklar
- http://www.microsoft.com/games/age2/default.htm
- http://aok.heavengames.com/
Dış bağlantılar
- http://aoe.heavengames.com/
- http://www.agefan.net/
CVG Navigation | name = Age of Empires Serisi | title = ``Age of Empires Serisi`` | body = ``Age of Empires`` a€¢ ``Rise of Rome`Age of Empires II`` a€¢ ``The Conquerors`Age of Empires III`` a€¢ ``The War Chiefs`` a€¢ ``The Asian Dynasties`Age of Mythology`` a€¢ ``The Titans``