Kısaca: the Third Order of St Francis. Ön cephe Aleijadinho'nun çalışmasıdır. ...devamı ☟
the Third Order of St Francis. Ön cephe Aleijadinho'nun çalışmasıdır.]] Aleijadinho (Antônio Francisco Lisboa) (d. 1730 veya 1738 – ö. 18 Kasım1814), Koloni Brezilyası doğumlu bir heykeltraş ve mimardır. Brezilya'da çeşitli kiliselerde yaptığı çalışmalarıyla tanınmaktadır. Biyografi Daha sonraları adı Ouro Preto (Siyah Altın) olarak değiştirilecek olan Vila Rica (Zengin Kent)'te 1738 (bazen 1730 olduğu söylenir) doğmuştur. Portekizli bir adam olan Manuel Francisco de Costa Lisboa ve Afrikalı kölesi Isabel'in oğludur. Marangoz olan babası hünerlerine talebin olduğu Brezilya'ya göç etmiştir ve burada mimarlığa kadar yükselmiştir. Antonio gençken babası tekrar evlenmiş ve Antonio babasının yanında üvey kardeşleri ile beraber büyümüştür. Burada heykel ile mimarinin temellerini ve ikisinin kombinasyonlarını öğrendiği varsayılmaktadır. Antonio ilk kez Ouro Preto kentinde babası tarafından tasarlanmış olan Our Lady of Carmel Kilisesi'nde günlük işçi olarak çalışmıştır. Kısa bir zaman içerisinde kendisi de hatırı sayılır bir mimar olmuş ve Ouro Preto'daki St Francis Kilisesi'ni tasarlamış ve inşaa etmiştir. Aynı zamanda binanın üzerindeki oymaları yapmıştır, ki oymaların en önemlisi Assisi'li St. Francis'in Stigmata'yı alırken tasvir eden yuvarlak yarım kabartmadır. Bundan kısa bir süre sonra zayıflatan bir hastalığın, büyük olasılıkla cüzzam, belirtilerini göstermeye başlamıştır ki tarih boyunca bilinen adı kendisine bu döenmde verilmiştir, "o Aleijadinho", "Küçük Kötürüm". Tüm bunlardan sonra daha sık kendi köşesine çekilir ve geceleri çaşır olmuştur. Toplum içine karıştığı zamanlarda ise kölesi/asistanı tarafından sokaklarda tahtırevan ile taşınırdı. Congonhas'ta Oniki Peygamber En önemli başarısı Congonhas'daki Matosinhos'lu Bom Jesus Tapınağı'ndaki Oniki Peygamberdir. Zengin bir işadamı olan Feliciano Mendes, kiliseyi çaresi hastalığına rağmen ettiği bir yemin nedeniyle yaptırmıştır. 1800 ve 1805 yılları arasında Aleijadinho asistanlarının ellerinden kalanlara, ki parmakları tamamen yok olmuştur, kayışla bağladığı çekiç ve keskiyi kullanarak oniki sabuntaş figürü yapmıştır. Oniki Peygamber kilisenin ön kısmında avlu ve merdivenler etrafında olacak şekilde düzenlenmiştir. Dosya:Aleijadinho91.jpg|Yeşaya, Congonhas Dosya:Aleijadinho8.jpg|Baruch, Congonhas Dosya:Aleijadinho9.jpg|Johah, Congonhas Dosya:Aleijadinho94.jpg|Joel, Congonhas Dosya:Aleijadinho92.jpg|Hosea, Congonhas Dosya:Aleijadinho95.jpg|Daniel, Congonhas Dosya:Aleijadinho4.jpg|Matosinhos'lu Bom Jesus Tapınağı, Congonhas Congonhas'taki Tutku Figürleri Merdivenlerin dibinde uzun bir yarın düzine pavyon ile sınırlandırılmış bir avlu bulunmaktadır. Her pavyonda İsa'nın Tutkusu'ndan bir sahne bulunmaktadır. 1780 ile 1790 arasında, Son Akşam Yemeği ile başlayan ve Çarmıha Gerilme ile biten altmış altı tane sahne ağaca oyulmuştur. Ana figürler İsa, Petrus, James, John, İyi ve Kötü Hırsızlar, Mecdelli Meryem ve Meryem Aleijadinho tarafından diğer figürler olan Roma, izleyiciler ve önemsiz figürler asistanları tarafından oyulmuştur. Figürler daha sonra,Ouro Preto'daki Lisboa'nın Assisi'li Saint Francis'in Kilisesi'ni de boyayacak (1828) olan Manoel da Costa Ataíde tarafından boyanmıştır. Çarmıha gerilmeyi izleyen figürlerden bir tanesinin Aleijadinho'nun kendi portresi olduğuna inanılmaktadır. Melo (bakınız kaynaklar) zamanın geçerli dini ideallerinin, "acı, acı çekmeyi kabullenme ve İsa'nın yaralarının görsel hatırlatmaları vasıtasıyla İsa'nın tutkusunu yansıtmak ile ilişkili" olduğunu yazmaktadır. 18 Kasım, 1814'te 84 yaşında hayata veda etmiş ve cenazesi Our Lady of Conception of Antonio Dias kilisesine üzerinde isminin kazınmış olduğu ahşap tabanının altına gömülmüştür. Image:Aleijadinho96.jpg|Gethsemane'de Petrus, Congonhas Image:Aleijadinho97.jpg|İsa'nın Kamçılanışı, Congonhas Image:Aleijadinho98.jpg|Golgotha Yolu, Congonhas Image:Aleijadinho99.jpg|Kadın, Congonhas
Tartışma
Notlar ve referanslar
Kaynaklar
* Abrantes, José Israel and C Bandeira de Melo, Visitando Ouro Preto, Mariana E Congonhas, Ouro Preto Turismo Receptivo Ltda. * Bazin, Germain, O Aleijadinho e a escultura barroca no Brasil, Rio, Editora Record, 1971 * Bretas, Rodrigo José Ferreira, Antônio Francisco Lisboa, Editora Itatiaia, Belo Horizonte, Brazil 2002 * Bury, John, Arquitetura e Arte no Brasil Colonial, São Paulo, Editora Nobel, 1991 * Drummond, Aristóteles, Minas : História, Estórias, Evocações, Cultura, Personalidades, Economia, Belo Horizonte, MG : Armazém de Idéias, 2002 * Ferreira, Delson Gonçalves, O Aleijadinho, Belo Horizonte, Editora Comunicação, Prefeitura de Belo Horizonte, 1981 * Jardim, Márcio, O Aleijadinho; uma síntese histórica, Editora Stellarum, Belo Horizonte, Brazil 1995 * Kelemen, Pál, Baroque and Rococo in Latin America, Volumes 1 and 2, Dover Publications, Inc. NY 1967 * Kvaran, Einar Einarsson, To Brazil ! – The Search for Aleijadinho, unpublished manuscript * Mann, Graciela and Hans Mann, The Twelve Prophets of Aleijadinho, University of Texas Press, Austin, Texas 1967 * Oliveira, Myriam Andrade Ribeiro de & Santos Filho, Olinto Rodrigues dos & Santos, Antônio Fernando Batista dos, O Aleijadinho e sua oficina; catálogo das imagens devocionais, São Paulo, Editora Capivara, 2002 * Rodrigues, José Wasth, Documentário Arquitetônico, Editora Da Universidade De São Paulo, Belo Horizonte, Brazil 1990 * Vasconcellos, Sylvio de, Vida e obra de Antônio Francisco Lisboa, o Aleijadinho, São Paulo, Companhia Editora Nacional, 1979