Kısaca: ''Edward Darley Boit'in Kızları''Kitap kaynağı ...devamı ☟
Edward Darley Boit'in Kızları (orijinal ismi: Portraits d'enfants), John Singer Sargent tarafından 1882 sonbaharında tamamlanan tablodur. Eserde Edward Darley Boit'in dört kızı Paris'teki evlerinde betimlenmiştir. Resim, şu anda Boston'daki Boston Güzel Sanatlar Müzesi'nin koleksiyonunda yer almaktadır. Boit'in kızları tarafından babalarının anısını yaşatmak amacıyla 1919 yılında müzeye bağışlanan tablo müzede iki adet uzun mavi-beyaz Japon vazosunun arasına asılmış olarak sergilenmektedir. Bu geniş kare tablo, Sargent'ın kariyerinin erken dönemine ait en önemli eserlerinden biri kabul edilir. ==ResimGenel bilgi John Singer Sargent, 1878 ile 1879 yıllarında İspanya ve Fas seyahatine çıktı. Madrid'i ziyareti sırasında çok sevdiği ressam Diego Velázquez'in Prado Müzesi'nde sergilenen eserlerini yakından inceleme fırsatı buldu. Sargent müzede Velázquez'in ünlü eseri Nedimeler'i de dahil olmak üzere on üç eserini kopyaladı. Nedimeler'in ressam üzerindeki etkisi Edward Darley Boit'in Kızları'nda görülebilir. Her iki tablo da bir aileyi kendi ortamlarında, savunmasız haldeyken betimler. Sargent'ın çalışmasının ayırt edici özelliği geniş oda, iki uzun Japon vazosu ve büyük halıyla kontrast oluşturacak küçüklükteki kız çocuklarıdır. Sargent Boit ailesinin yakın dostuydu. Ressam Maria Louisa, Florence, Jane ve Julia'yı babalarının Paris'teki dairesinde resmetti. Karanlık iç mekan Sargent'ın Venedik'te çizdiği tabloları anımsatmaktadır. Babası John Perkins Cushing idi. Aile arasında Ned ve Isa olarak çağrılan çift 1866 yılında Avrupa seyahatine çıktı. İngiltere'de kaldıkları sürede Boit resim sanatına ilgi duymaya başladı. Bunun üzerine mesleğini bıraktı. Roma'da ve Paris'te sanat eğitimi aldı. Boit'in tabloları 1876-1886 yılları arasındaki Paris Salonlarında sergilendi. Boit ve Sargent'ın 1870'lerin sonlarında Fransa'da tanıştığı düşünülür. Edward Boit'in resim öğretmeni François-Louis Français ile Sargent'ın ustası Carolus-Duran 1850'lerde henüz öğrenciyken tanışmış, birlikte İtalya'yı ziyaret etmiş yakın arkadaşlardı. ==Sergilenme geçmişi== Eser ilk olarak 1882 yılının Aralık ayında sanat simsarı Georges Petit'nin Rue de Sèze'deki galerisinde açılan özel bir sergide yer aldı. Bu sergi İzlenimciler kadar yenilikçi olmayan ancak Paris Salonu'na tabloları kabul edilen çoğu sanatçıdan daha modern eserler üreten ressamları bir araya toplamayı hedeflemişti. Edward Darley Boit'in Kızları bu organizasyonda güzel tepkiler alınca Sargent çalışmasını Paris Salonu'nun jürisine de göndermeye karar verdi. Eser 1883 yılının bahar aylarında açılan Paris Salonu'nda Portraits d'Enfants ismiyle yer aldı. 1888 ile 1889 yılları arasında Boston'daki St. Botolph Club'da, 1900'de ise Paris'te açılan Exposition Universelle'de sergilendi. 1919 yılında Mary Louisa Boit, Julia Overing Boit, Jane Hubbard Boit ve Florence D. Boit babalarının hatırasını yaşatmak adına eseri Boston Güzel Sanatlar Müzesi'ne bağışladılar. Tablo bu tarihten beri müzenin koleksiyonunda yer almaktadır. ==Kökenleri== 1819 yılında İspanya kralı VII. Fernando'nun kraliyet sanat eserleri koleksiyonunu halka açtı. Bu sayede pek çok sanatçı Diego Velázquez'in dünya üzerinde etkin olan İtalyan sanat anlayışıyla örtüşmeyen eserlerine ulaşma ve onları inceleme fırsatına sahip oldu. Velázquez'e saygı duyduğu bilinen Sargent da 1879'daki İspanya seyahati sırasında bu koleksiyonu ziyaret ederek sanatçının on üç eserini kopyaladı. Nedimeler de kopyaladığı tablolardan biriydi. Sargent'ın Nedimeler'i orijinalinden daha küçük boyutlardaydı (Orijinal Nedimeler 318cm × 276cm iken şu anda Ormond Ailesi'nin koleksiyonunda yer alan Sargent'ın kopyası 100cm × 113cm'dir). Kopyası incelendiğinde, Sargent'ın Velázquez'in tablosunun kompozisyonunun temellerini, yapısını ve tablodaki kişilerin yerleştirilişi ile ışık kullanımını çok iyi anladığı görülebilir. Sargent tüm bu öğeleri Nedimeler'i kopyaladıktan üç sene sonra Edward Darley Boit'in Kızları'na başarıyla uyarladı.]] John Singer Sargent, Edward Darley Boit'in Kızları'na başlamadan bir sene evvel 1881 yılında Édouard ve Mary-Louisa Pailleron kardeşlerin portresini yaptı. Kışı Venedik'te geçirdikten sonra Nice'e annesi ve kız kardeşlerinin yanına gelen ressam, şair ve oyun yazarı Édouard Pailleron'un çocuklarını bu şehirde resmetti. Bu tablo 1881 yılındaki Paris Salonu'nda Portraits de M. E. P. et Mlle. L. P ismiyle sergilendi. 1910 yılında Paris'teki Chateau Bagatelle'de açılan çocuk portreleri sergisinde ise Les Enfants Pailleron ismiyle yer aldı. Édouard Pailleron'un Sargent'ın kendisi ve eşini çizdiği portresinden çok memnun kalması üzerine ısmarladığı bu eserde tıpkı Boit Kızları'nda olduğu gibi yeni döndüğü İspanya seyahatinde eserlerini inceleme fırsatı bulduğu Velázquez'in etkisi görülebilir. Velázquez'in yaşadığı on yedinci yüzyıla ait geleneksel bir kompozisyona sahip olmasına rağmen bu tabloda da hem Velázquez'in portrelerinde hem de Edward Darley Boit'in Kızları'ında varolan bir farklılık vardı: Eser alışıldık on dokuzuncu yüzyıl neşeli ve sevimli kardeş portreleri gibi çizilmedi. Sargent, her iki kardeşin birbirinden farklı karakterlerini gerçekçi bir şekilde resmetti. Sargent arkadaşına Vickers kız kardeşleri çirkin bulduğunu yazdı. Sargent'ın çizdiği bir diğer kız kardeşler portresi de The Daughters of Asher Wertheimer idi. Asher Wertheimer, Londra'da yaşayan ve sanat simsarlığı yapan zengin bir yahudiydi. Pratik zekası ve kültürü sebebiyle ressamların iş yapmak istediği bir adamdı. Wertheimer uzun yıllar Sargent'ın da koruyucusu oldu. Bu portrede iki kız kardeş tıpkı Boit kızları gibi babalarının evinde betimlendi. Ena ve Betty, Connaught Place'deki evlerinde babalarının atölyesinde pahalı antikalar arasında poz verdiler. Kızların üzerinde kadife ve saten gece elbiseleri vardı. ==Etkileri== Tablodan çok etkilendiği bilinen Henry James'in What Maisie Knew isimli romanının Penguin Classics serisinden çıkan ilk baskılarının kapağında Sargent'ın çalışmasından bir detay kullanıldı. Ayakta izleyiciye bakarak duran Mary Louisa'nın yer aldığı bu kapakta Mary Louisa yazarın romanının kahramanı Maisie ile özdeşleştirilmişti. == Kaynaklar * * * * * * * * * * == Notlar == == Dış bağlantılar == * Boston Güzel Sanatlar Müzesi * Prado Müzesi'ndeki geçici sergilenişi hakkında * Boston Güzel Sanatlar Müzesi sitesinde Japon vazoları