Molla Cami (Nureddin Abdurrahman b. Ahmed), İran`lı filozof. Arap edebiyatı ve felsefede derinleşerek İran`ın büyük bilginlerinden biri oldu. Tasavvuf felsefesi içinde önemli bilginlerden sayılmaktadır. Medrese eğitimi almış ve Ali Kuşçu ile birlikte matematik problemleri üzerinde durmuştur. Zamanında bir ``allame`` (her şeyi bilen, büyük bilgin) sayılmıştır. Felsefe alanındaki etkinliğinin yanında çok bilinmeyen ama etkili sayılan arapça şiirler yazmış, musikiyle ilgilenmiştir. ``Yusuf ile Züleyha``, Leyla ile Mecnun gibi şiirleri vardır.İran klasik şairlerinin sonuncusu sayılır.``İslam Felsefesi``, Hilmi Ziya Ülken, sayfa:299, Cem Yayınevi
Felsefesi
Molla Cami, tasavvufa yönelmiş, Nakşi şeyhlerinin yanı sıra, sufilerle de ilişkili olmuştur. Şeyh Ahrar, Abdullaah Ansari ve Sadeddin Kaşgeri, onun sıklıkla ismini andığı sufi düşünürlerdir. Kitabı ``Nefahat-ül-üns`` Nakşiliğin ve tasavvuf felsefesinin en önemli kaynaklarından sayılmaktadır. Cami, tasavvuf düşüncesinde, hem bu düşüncenin derli toplu hale getirilmesinde hem de tasavvuf düşünürlerinin hayatlarının yazılması yönünde katkıda bulunmuş; öte yandan İbn Arabi`nin zor anlaşılan düşüncelerinin açık kılınması ve ayrıca sufiler,kelamcılar ve filozoflar arasındaki farkların ve her bir akımın özelliklerinin belirginleştirilmesine yönelik çalışmalar yürütmüştür. Feridüddin Attar ve Mevlana Celalleddin Rumi gibi tasavvufa düşünce yönünde dahil olması ve bu alana felsefe düzeyinde katkıda bulunmasından dolayı Molla Cami tasavvuf bilgeleri arasında sayılır. Kendi başına özel bir kuramı yoksa da, vahdet-i vücud düşüncesinin tasavvuf ve sufilikte yerleşmesine doğrudan etki etmiştir.``İslam Felsefesi``, Hilmi Ziya Ülken, sayfa:297-303, Cem YayıneviGöz at
Kitapları
- ``Nefahat-ül-üns``
- ``Fatihat-üş-Şebab`` (Gençliğin açılışı)
- ``Hatimet-ül-hayat`` (Hayatın kapanması)
- ``Vasıtat-ül-ıkd`` (Düğüm vasıtası)
- ``Mesnevi``
- ``Tuhfet-ül-ahrar`` (Hür adamların hediyesi)
- ``Baharistan``
- ``Risalet-ün-nakşıbendiye``
- ``Tahkik-i mezheb-i sufiye``