Ring Analizi

Kısaca: Günümüz yaşam tavrı içinde hem yaşamın birer taşıyıcısı olan bireylerin hem de “çeşitli” nedenlerle bu bireylerin -bir araya gelişlerinin sebeplerini de göz önünde tutarak- var ettikleri ve bireylerden oluşan ancak bireylerin toplamından büyük yapıları, sistemleri, oluşumları, kurumları, bilgi sahalarını incelemeyi kendine dert edinmiş disiplinlerüstü bir çalışmadır. ...devamı ☟

Günümüz yaşam tavrı içinde hem yaşamın birer taşıyıcısı olan bireylerin hem de “çeşitli” nedenlerle bu bireylerin -bir araya gelişlerinin sebeplerini de göz önünde tutarak- var ettikleri ve bireylerden oluşan ancak bireylerin toplamından büyük yapıları, sistemleri, oluşumları, kurumları, bilgi sahalarını incelemeyi kendine dert edinmiş disiplinlerüstü bir çalışmadır. Ring Analizi,son dönem akademik terminoloji içinden bakılırsa “disiplinlerüstü” olması bakımından çeşitli bilgi sahalarından edinmiş olduğu tanımlar, kavramlar, eğretilemeler bakımından zengin ancak ilkin çelişik görülebilecek bir epistemolojik görünüm vermektedir.Burada disiplinlerüstü kavramını açmak gerekecektir. Disiplinlerüstü kavramının hatalı kullanımı Ring Analizi ile çözümlenmektedir; denebilinmelidir ki, bilgi alanları,yapıları ve/veya sistemleri arasında bir astlık veya üstlük bulunmamaktadır. Var olan bilgilerin ve epistemenin birlikte ve tüm aktörlerinin tüm ağ ilişkilerini karşılayabilecek örgünün varlığıdır.Bu noktadan bakıldığında disiplinlerüstü kavramı ile kastedilen Analiz’in temel İddiası olan bütünü yakalamakta Ring Analizi’nin bir yöntem ve bilgilere yön veren bir apriori bilgi olduğudur. Çelişik görünmesinin nedeni kavramların saptırılmasından öte; Ring Analizinin yaşamın bölünemeyecek bir bilgi sahası olduğuna dönük bütünselci paradigmasıdır. Kavramların bu şekilde bütünselci kavranışı kimi kavramlar üzerinde ortak bir düyunun yakalanmış olmasını ya da yakalanmasını zorunluluk haline getirmiştir. Buna karşın Ring Analizi’nin özel olay ve olgular üzerinden hareketlenen kimi deneysel çalışmaların çalışmanın özne-nesnesinin sahip olduğu kültürel kodlanışa göre şekillenmesinden dolayı kavramların yeniden üretilmesi,yeniden anlamlandırılması, eğretilemelerin yeni baştan kullanılması süreçlerinin psikanalitik süreç içinde kişiler,kümeler,topluluklar için farklılaşmasını da dikkate almaktadır. Böylelikle çalışmanın ilerleyen safhalarında karşılaşılacak kavramlar üzerinde tam bir konsensüsün sağlanmış olduğunu söylemek,çalışmanın kendisinin sorunsallaştırdığı bilimsellik temelini zedelemektedir. Bu genel konsensüsün yokluğu, kavramlar üzerinde pardoksun varlığına ve buradan da Ring Analizi’nin Başarsızlığına götürelemez. Çünkü, kavramlar üzerindeki bu zenginlik; çalışmanın temel ilkelerinden olan özne-nesnenin bir bütün olarak tüm soyutlamalardan uzak değerlendirilmesi gereğiyle düşünüldüğünde kavramın sahip olduğu diğer anlamlar da bahsedileceğinden zenginlik korunmuş olacaktır.böylece kavramın üretilmesi sürecinde bile Ring Analizi’nin işlediği rahatlıkla görülecektir. Ring Analistlerinin yaşamın bölünemeyen bilgisine dönük çalışmasının getirdiği zorluğun yanı sıra Analistlerin bendeliklerini oluşturan niteliklerini, çalışmanın özellikle deneyler örneklerinde de görülebileceği gibi,yokmuşçasına ve / veya soyutladığını belirten bir yanılsama sanrısından kurtararak,analize dahil etmeleri kullanılan kavramların kimi nitel değişmelerine neden olmaktadır.

Temel Kavramlar

;merkez çember/çevre çember: Bu kavram ve kavram seti ne ilk kez Ring analistçileri tarafından kullanılıyor ne de burada kullanılan anlamlandırma "mutlak " bir "değere" sahiptir.Burada merkez ve çevre çember ile kastedilen olgu Türkçe literatüre Şerif Mardin tarafından yerleştirilmiş ve genel olarak Osmanlı İmparatorluğu'nun ve Türkiye Cumhuriyeti'nin toplumsal görünümüne ve ağ ilişkilerinin betimlenmesine dönük olarak işlemlenmesine karşın;Ring Analizi'nde bu kavram ve kavram seti bir bütün olarak ele alınan küresel ve bölgesel veya yerel bir ilişkilerağında veya olguda bu ağın nasıl kendini var ettiğini ya da edemediğni analamda aktörlerin sistem veya yapı içi tavırlarını değerlendirmek için kullanılır.Ve merkez çember içinde kabul edilen olgu,olay ve aktörler yapının işlemlenmesinde baskın ve yapıyı yönlendiren özelliklerini ifade eder.Bu bakımdan çevre çember bu baskın güçlerin yapıyı işlemlendirme ve yönlendirme girişimlerinden etkilenen;ancak bunu değştirmede etkisiz olan olay, olgu ve aktörleri ifade eder.

Olimpiyat Halkaları Yaklaşımı

Ele aldığımız özne-nesnenin kendi niteliklerini de göz önünde tutmakla beraber herhangi bir kimyasal öğenin ve/veya toplumsal ağ öğesinin farklı hallerde bulunabileceğini gözlemleyebiliyor, okuyabiliyor bunları kendimizce algılayabiliyorsak; bu farklı hallerden birine geçebilecek kendinden kaynaklı yapı-üretim ve/veya sistem-üretim niteliklerine de sahip olduğunu kavramak gerekmektedir; ancak bu geçiş, Ring Analizi içinde değerlendirilmelidir, sadece niteliklerin tarihsel birikimlerinin bir sonucu değil, “bu niteliklerin” yaşam gibi açık ve karmaşık ağ ilişkilerinin tarihsel belleğinin bileşkesidir de. Bu noktada doğrusal olmayan bir ilişkinin varlığı söz konusudur. Kaldı ki, bu ilişki insan ve insan kurumlarının özne-nesnelliğinde kritik eşiklere varmada ve bu eşikleri çizgisel olmayan biçimlerde aşmada incelenebilir. Etki öğelerinin hem boyut hem çeşitlilik bakımından zenginliği doğrusal olmayan bir
yaşama işaret etmektedir. Bu bakımdan halden hale geçiş , doğrusal olmayan bir süreç ve kültürdür. Bu geçiş “sürecin ve kültürün” ne yönde ve ne biçimde olacağı; sistem-üreten ve/veya yapı –üreten ağ ilişkilerinde en küçük bir ‘öğe’,dahi “diğer” öğeler kadar önem kazanmaktadır. Bu önem yokmuşçasına bütün değerlendirilemez. Bu noksanlık “hataya” düşmeye de öyküler. Bu küçük öğelerin de katkı sağladığı “çatallanma” halinin bir kopuş olup olmadığı özne-nesnenin özgü haliyle ele alınmalıdır. Ring Analizi’nin genel iddiası ise “bu maddeler arası faz geçişlerine benzer halden hale geçiş ve/veya çatallanma öncesi ve sonrası tarihsel bellekleri nedeniyle bir kopuşu değil; bir süreci ve bu süreçle bir “kültürü” var eder. Bu geçişlerin sahip olduğu kültür; o geçişi yaşayan ve/veya yaşatanların kültüründen ayrı tutulamaz. Bu yüzdendir ki evreler kesişen kültürel ve tarihsel belleğiyle ‘belirli bölgelerinde’ iç içe geçmiş olmasıdır. Tıpkı olimpiyat halkaları gibi hepsi farklı gönderene dönük bir simgeyi işaretlese de bir bütün olarak ele alınmaktadır. Hem yukarıdaki anlatı hem de Ring Analizi'nin kaba grafiğindeki (eksenlerin zengin fakat küme halinde olması) A,B,C,D noktaları birer çatallanma noktasını ifade etmektedir. Ancak buradaki kurguda “çatallanma sürecinde” yapı-üretim ve/veya sistem-üretim öğelerinin toplumsal ağ ilişkilerine içkin konumunun etkisiyle yapı ve/veya sistem hep yukarıya doğru bir “halka” oluşturmuştur. Buna karşın bu çember eğrileri “bir tür aşama değillerdir. Yani her biri bir öncekinden daha üstel bir nitelik değildir. Bu çemberlerin kimi zamanmekan ve/veya insan kitlesi, kültürü, kurumları bakımından yan yana bulunabildiklerini hatta “kesişen bölgeler”e sahip olduklarını göz ardı etmemek gerektiğini imlemektedir. * Yapı / Sistem * Yabancılaşma * Ötekileşme * Mutasyon * Patika * Kaotik nokta

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.