Senfonik şiir, Bohemya`da ve Rusya`da ulusalcı fikirler için bir araç olmuştur. B. Smetana 1857`de edebi konular üzerine birkaç senfonik şiir yazdı ve bu eserler kesinlikle Liszt etkisi göstermektedir. Altı eseri kapsayan ve bölümlerinden birisi de “The Moldau” olan “My country” adlı eseri Çek tarihi ve kültürü üzerine yazılmış bir eserdir. Bu eserin başarısı bir yana ondan sonraki kuşak genç besteciler için büyük bir kaynak olmuştur, özellikle A.Dvorak ve J. Suk. Rusya`da M. Glinka`nın “Kamarinskaya” sı (1848) Balakirev`in senfonik şiirleri için de bir ön ayak görevini görür. A. Borodin ve M. Mussorgsky ulusal konular, *P. I. Tschaikowsky ise tersine “Romeo & Juliette”, Hamlet” ve “Francesca da Rimini” için edebi bir dile başvurdu. Senfonik şiir için en iyi örneklerden biri kabul edilen “Francesca da Rimini” büyük İtalyan yazar Dante`nin en önemli eseri “La Divinia Comedia” dan alıntı bir konudan bir bölümü işler.
C. Frank, Liszt`ten önce Hugo`nun “Ce qu`on entend sur la montagne” adlı yapıtı üzerine orkestra için bir eser yazmıştı fakat bu eser 1870`lerde gündeme geldi, “The New Society National” tarafından desteklenerek. C. Saint-Seans`ı ise “Le rouet d`Omphale” ve “Danse macabre” ile V. d`Indy ve Duparc takip etti ve 1876`da C. Frank senfonik şiir yazmaya tekrar başladı, önce “Les Eolides” sonra da “Le chasseur maudit” ile “Les Djinns” adlı eserlerini yazdı. Fransız senfonik şiirleri arasında Ducas`ın “L`apprenti-sorcier” adlı eseri parlak bir öyküsel yapıya sahiptir.
R. Strauss, senfonik şiir (Symphonic poem) yerine “Tonepoem” terimini yeğledi. İlk senfonik şiirleri onun erken kariyeri için repertuarına büyük katkıda bulundu. Bunlar “Don Juan, “Till Eulenspiege”l, “Also sprach Zarathustra” ve “Don Quixote” adlı eserleridir. Bu eserlerinde orkestrasyon açısından bütün kabiliyetini kullandı ve eserlerini detaylı bir kontrapuan içinde ördü, kromatizm ve armoniyi kullanışı ve temaları geliştirimi nasıl becerikli bir besteci olduğunun kanıtıdır. Bu akımın pek tanınmayan kahramanlarından birisi de şüphesiz Polonyalı Mieczysław Karłowicz`dir. Son 6 eseri olan senfonik şiirleri onun Polonya`nın en büyük sanatçılarından biri olmasını sağladı. 1906-8 yılları arasında yazdığı “Stanisław i Anna Oświecimowie” adlı en büyük eseri onun ne kadar parlak bir sanatçı kimliği olduğunun göstergesidir.
Senfonik şiir için en son katkıda bulunan önemli besteci J. Sibelius olsa gerek. Senfonik şiirin 20. yüzyıldaki düşüşü, romantik fikirlerin reddedilmesinden ve onun yerini alan müziğin dayandığı fikirlerin soyut ve bağımsız olmasından kaynaklandı.
Bestecilerine göre Senfonik şiirlerin listesi
Claude Debussy- ``Prí©lude í l`aprí¨s-midi d`un faune``
- ``Dances Sacrí©e et Profane`` Arp ve Orkestra için(1903)
- ``La Mer (Debussy)|La Mer``, Orkestra için (Senfonik bölümler) (1905)
Franz Liszt
- ``Ce qu`on entend sur la montagne``, (1848-9) (Victor Hugo)
- ``Tasso: lamento e trionfo``, (1849) (Byron)
- ``Les prí©ludes, after Lamartine`` (1848, rev. before 1854)
- ``Orpheus``, (1853-4)
- ``Prometheus``, (1850)
- ``Mazeppa``, (1851)
- ``Festklí¤nge``, (1853)
- ``Hí©roí¯de funí¨bre``, (1849-50)
- ``Hungaria``, (1854)
- ``Hamlet``, (1858)
- ``Hunnenschlacht``, (1857)
- ``Die Ideale`` (1857) (Schiller)
Sergei Rachmaninoff
- ``The Rock``, op. 7 (1893)
- ``Caprice Bohí©mien``, op.12 (1894)
- ``The Isle of the Dead``, op.29 (1909)
Ottorino Respighi
- ``Fontane di Roma`` (``Roma çeşmeleri`` - 1916)
- ``Pini di Roma`` (``Roma çamları`` - 1924)
- ``Feste Romane`` (``Roma şenlikleri`` - 1928)
- ``Brazilya izlenimleri(1928)
Camille Saint-Saëns
- ``Le Rouet d`Omphale``, op. 31
- ``Phaí©ton``, op. 39
- ``Danse Macabre (Saint-Saëns)|Korkunç dans``, op. 40
- ``La Jeunesse d`Hercule``, op. 50
Mieczysław Karłowicz
- ``Returning Waves, op.9 (1904)
- ``Eternal Songs``, op.10 (1906)
- ``Lithuanian Rhapsody``, op.11 (1906)
- ``Stanisław i Anna Ošwiecimovie``, op.12 (1906)
- ``Sorrowful Tale``, op.13 (1908)
- ``Episode during a Masquarade``, op.14 (1908-09)
Alexander Scriabin
- ``The Poem of Ecstasy``, op. 54 (1905)
- ``Prometheus: The Poem of Fire``, op.60 (1910)
Dmitri Schostakowitch
- ``October``, op. 131 (1967)
Jean Sibelius
- ``Kullervo (Sibelius)|Kullervo``, Soprano, Bariton, Koro ve orkestra için senfoni Op.7 (1892)
- ``En Saga``, Senfonik şiir orkestra için Op.9 (1892)
- ``Rakastava`` (The Lover) bayanlar korosu, yaylılar (ya da yaylılar ve perküsyon) için Op.14 (1893/1911)
- ``Lemminkí¤inen Suite`` (Orkestra için dört efsane Kalevala)`dan Op.22 (1893)
- ``Skogsrí¥et`` (The Wood Nymph), Senfonik şiir Op.15 (1894)
- ``Ví¥rsí¥ng`` orkestra için Op.16 (1894)
- ``King Christian II Suite|Kung Kristian (King Christian`` Op.27 (1898)
- ``Sandels``, Orkestra ve koro için doğaçlama Op.28 (1898)
- ``Finlandia (senfonik şiir)|Finlandia`` Orkestra ve koro için (isteğe bağlı olarak) Op.26 (1899)
- ``Snöfrid`` Anlatıcı, koro ve orkestra için Op.29 (1899)
- ``Tulen synty`` (Ateşin kaynağı) Op.32 (1902)
- ``Kuolema`` ("Valse Triste" ve "Scene with Cranes") orkestra için Op.44 (1904/1906)
- ``Pohjola`nın kızı|Pohjolan tytí¤r`` (Pohjola`s Daughter), orkestra için senfonik şiir Op.49 (1906)
- ``Svanevit`` (Swan-white), Op.54 (1908)
- ``Nightride and Sunrise``, orkestra için senfonik şiir Op.55 (1909)
- ``Dryadi`` (The Dryad) for orchestra Op.45/1 (1910)
- ``The Bard (Sibelius)|Barden`` (The Bard), orkestra ve arp için senfonik şiir Op.64 (1913/1914)
- ``Luonnotar``, soprano ve orkestra için senfonik şiir Op.70 (1913)
- ``The Oceanides|Aallottaret`` (The Oceanides), orkestra için senfonik şiir Op.73 (1914)
- ``Oma Maa`` (Our Fatherland) orkestra ve koro için senfonik şiir Op.92 (1918)
- ``Jordens sí¥ng`` (Song of the Earth) orkestra ve koro için senfonik şiir Op.93 (1919)
- ``Ví¤inön virsi`` (Ví¤inö`s song) orkestra ve koro için senfonik şiir Op.110 (1926)
- ``Tapiola (Sibelius)|Tapiola``, orkestra için senfonik şiir Op.112 (1926)
seo - 2 ay önce